Reinou Vogel, alias De Vertelvogel, gaat werken met een aantal Afrikaanse dierenverhalen, waar instrumentale muziek en liedjes aan toegevoegd worden.
Titels zijn: ‘Hoe de kat in huis komt’, ‘Hoe het komt dat de aap en de krokodil geen vrienden meer zijn’, ‘Hoe de hyena aan zijn kromme rug komt’...
De leerlingen worden tijdens de vertelling actief ingezet om vragen te stellen, oplossingen te zoeken of een deel van het verhaal te verzinnen. Dit laatste doen ze tekenend in tweetallen. Er is ruimte voor het verzinnen van iedere mogelijke, logische of onlogische wending in het verhaal.
Leerlingen kunnen reflecteren op het verhaal. Er is hierbij geen oordeel; ’In verhalen kan alles’. Ook wordt het duidelijk dat de verbeeldingskracht in ieder hoofd andere beelden schept; ‘Je maakt je eigen filmpje in je hoofd’.
Waar je aan werkt bij 'In verhalen kan alles'
Waarom wij hebben gekozen voor 'In verhalen kan alles'
De kracht van verhalen vertellen zit in het directe contact wat de verteller met de luisteraars heeft. Reinou: "Je schildert beelden in hun hoofd en kunt je taal direct aanpassen aan het publiek dat voor je zit."
Door de interactie worden leerlingen uitgenodigd mee te denken, iets toe te voegen, persoonlijk betrokken te raken.
Literatuureducatie gaat over spelen met taal, in verhalen doe je dat voortdurend en in de interactie kun je dat leerlingen laten ervaren.
Praktisch
- Dit aanbod is ook geschikt voor combinatiegroepen met groep 2(-3-4) of (3-4-)5.
- De aanvangstijden zijn 09.00, 11.00 en 13.00 uur. Als je meerdere groepen van jouw school boekt (s.v.p. op dezelfde dag), zullen we tijden aanpassen (15 min. tussen de gastlessen).