Aan de kapstok hangt ineens een groene tas. Van wie is die tas? Waar komt die tas ‘VanDaan’? Met deze vragen start het project ‘VanDaan’; een verhalend ontwerp dat leerlingen van de middenbouw meeneemt op een avontuur langs diverse kunstvormen en kunstenaars. Samen met Daan onderzoeken ze de vraag: "Waar haalt een kunstenaar zijn inspiratie vandaan?”.
Zij helpen Daan door hun eigen bevindingen, ideeën en gedachtes rondom deze vraag op een wandfries te verzamelen. En ze gaan - samen met Daan - kijken bij uiteenlopende kunstenaars, zoals een schrijver, fotograaf of musicus. Tot slot gaan de leerlingen op zoek naar hun eigen inspiratie, zoals een kunstenaar dat doet.
Bijzonderheden:
Vakintegratie van alle kunstdisciplines.
Het project duurt minimaal drie lessen, maar het leent zich om aan te passen en uit te breiden naar eigen inzicht.
Materialen: een groene tas met daarin de leerkrachtenhandleiding en een 'VanDaan-spel' om na afloop te spelen. Ook zijn er zes bijbehorende filmpjes over kunstenaars online beschikbaar.
Dat kinderen uitgedaagd worden om iets te doen, zelf te bedenken met hun creativiteit (eigen inbreng).