Aan de kapstok hangt ineens een groene tas. Van wie is die tas? Waar komt die tas ‘VanDaan’? Met deze vragen start het project ‘VanDaan’; een verhalend ontwerp dat leerlingen van de middenbouw meeneemt op een avontuur langs diverse kunstvormen en kunstenaars. Samen met Daan onderzoeken ze de vraag: "Waar haalt een kunstenaar zijn inspiratie vandaan?”.
Zij helpen Daan door hun eigen bevindingen, ideeën en gedachtes rondom deze vraag op een wandfries te verzamelen. En ze gaan - samen met Daan - kijken bij uiteenlopende kunstenaars, zoals een schrijver, fotograaf of musicus. Tot slot gaan de leerlingen op zoek naar hun eigen inspiratie, zoals een kunstenaar dat doet.
Bijzonderheden:
Vakintegratie van alle kunstdisciplines.
Het project duurt minimaal drie lessen, maar het leent zich om aan te passen en uit te breiden naar eigen inzicht.
Materialen: een groene tas met daarin de leerkrachtenhandleiding en een 'VanDaan-spel' om na afloop te spelen. Ook zijn er zes bijbehorende filmpjes over kunstenaars online beschikbaar.
Dat graffiti, poezie en dans ook onder kunst vallen en dat de uitvoerders kunstenaars zijn, was voor velen nieuw