Kennismaken met Nina van den Eerenbeemt
Beeldend

Mijn naam is Nina van den Eerenbeemt, ik ben docent beeldende kunst en vorming en werk met veel plezier binnen het kunst- cultuur en natuuronderwijs. Als docent vind ik het mooi om een positieve bijdrage te kunnen leveren aan de ontwikkeling van mensen. Ik probeer deelnemers/leerlingen te stimuleren in het groeien en leren wie ze zijn. Kunsteducatie zie ik als een vorm van zelfreflectie waarbij je via verbeelding reflecteert op jezelf en op de wereld om je heen.

(her)ontdek je omgeving!
Ik geef les aan diverse doelgroepen, zowel kinderen, jongeren als volwassenen.
Door mijn workshops worden deelnemers/leerlingen uitgedaagd om hun omgeving te gaan (her)ontdekken. Kunst is voor mij een open vorm die ingezet kan worden om mensen belangstelling op te laten wekken voor hun natuurlijke leefomgeving en dit werkelijk te gaan ‘beleven’. Ze zullen anders leren kijken waardoor de relatie met hun omgeving word versterkt en ze hun eigen unieke blik gaan ontwikkelen. 
Via zintuiglijke input, fotografie, schilderen of tekenen leren zij waarnemen waarbij ik handvaten aanreik die hen stimuleert om te gaan onderzoeken, verzamelen, kijken en leren associëren. Kunstenaars hebben een vrije blik, zijn nieuwsgierig en onderzoeken de wereld waarin zij leven. Zij gebruiken dit als startpunt voor hun werk. Kunstenaars worden daarom vaak als inspiratiebron of uitgangspunt gebruikt binnen mijn lessen.

Uit je comfortzone gaan en patronen doorbreken
Ik vind het een uitdaging om deelnemers/leerlingen uit hun comfortzone te halen, ze hun controle los te leren laten en toeval een kans te laten geven. Wanneer ze hun prestatiedrang kunnen laten gaan wordt er een basis gelegd om een onderzoekende houding aan te nemen, waardoor er enthousiasme in het maken van beeldend werk komt. Fotografie zet ik regelmatig in als startmiddel, om kinderen op een andere manier naar hun omgeving te laten kijken en daar inspiratie uit te halen. Uitgeprinte foto's werken we verder uit, door gebruik te maken van schilder- en tekenmateriaal. Dit is met name gericht op de midden- en bovenbouw. Voor de onderbouw ligt de nadruk meer op het onderzoeken en experimenteren van verschillende materialen.

Voorbeelden van workshops en thema's:

Spelen met licht en donker
Schaduwen laten vaak iets anders zien dan de objecten werkelijk zijn. De kinderen gaan onderzoeken wat de werking van licht en schaduw is. Met diverse objecten, een zaklamp en een fototoestel gaan ze samen hun eigen vormen creëren en hun verbeeldingskracht inzetten om daarop door te associëren. Deze workshop speelt in op de fantasie van kinderen waarin zij hun eigen unieke blik kunnen gaan ontdekken. Voor de tweede les zijn de foto’s afgedrukt en gaan ze deze met verf, fineliners, stiften bewerken. (2 x 1,5 uur voor groepen 3 t/m 8)

Vlekken en barsten
In grote en kleine dingen zie je soms opeens een gezicht, een lachend huis of een boze kikkerkop. We gaan buiten opzoek naar het vinden van vlekken en barsten waar we iets anders in kunnen zien. Dit zou je kunnen vinden in een boomschors, bloemen die verwelken, een trottoir, bladeren, water, stenen, afval of etensresten. Als ze er een gevonden hebben maken ze er een foto van. De foto’s gaan we de tweede les bewerken met aquarel verf, potloden, pennen, gesso etc. De vlekken en barsten helpen hen om een figuratief beeld te gaan maken. (2 x 1,15 uur voor groepen 4 t/m 8)

Voor meer informatie kun je mijn website bezoeken: www.ninadenaux.nl, of mailen naar: info@ninadenaux.nl


Ontwikkeld voor Groep 1, Groep 2, Groep 3, Groep 4, Groep 5, Groep 6, Groep 7, Groep 8, Voortgezet onderwijs, VMBO 1-2, VMBO 3-4, Havo/VWO 1-2, Havo/VWO 3-5(6)
Rol leerlingen Actief, Receptief, Reflectief
Maximaal aantal deelnemers 30
Kosten U dient ingelogd te zijn om de kosten in te zien.
Locatie Op school
Tijdsinvestering Nader te bepalen
Benodigde materialen Nader te bepalen
Benodigde ruimte Leslokaal
Benodigde ondersteuning leerkrachten/ouders/verzorgers Nader te bepalen
(Rij-)ouders / verzorgers mogen de activiteit bijwonen.