Er is een koffer gevonden. De leerkracht vond hem gewoon op straat en hij staat nu in de klas. Van wie zou de koffer zijn? De leerlingen maken de koffer open en vinden allerlei bekende en onbekende voorwerpen. Oude voorwerpen, zoals een tol, klompjes en een zakje muntjes. Maar ook gereedschap, bijvoorbeeld een duimstok, witte stoffen handschoentjes en een vergrootglas. Tot slot vinden ze een folder van het Museum Jan Heestershuis. Er is maar een conclusie mogelijk: dit is de koffer van een museummedewerker! Met een brief laten de leerlingen het museum weten dat de koffer is gevonden. Wat zullen ze blij zijn!
Maar wat is een museum nou precies? En waarom zou je eigenlijk voorwerpen van vroeger bewaren? De vondst van de koffer is voor de leerlingen het begin van een ontdekkingstocht naar de begrippen 'museum', 'vroeger' en 'bewaren', met als hoogtepunt een bezoek aan het Museum Jan Heestershuis. De mysterieuze koffer en ieder voorwerp daarin vertellen een verhaal. Net als de bijzondere voorwerpen die de leerlingen van huis meenemen. Bij het project Overgisteren leren de leerlingen communiceren over voorwerpen en wordt hun woordenschat uitgebreid. Het project voor leerlingen van groep 1 en 2 is ontwikkeld door Erfgoed Brabant en het Museum Jan Heestershuis.
Datum/boeking
Als u wilt reserveren, selecteert u de datum waarop u het museumbezoek wilt plannen.
U heeft het lespakket 15 dagen voor en 3 dagen na uw bezoek tot uw beschikking. indien gewenst is in overleg langer lenen mogelijk.
Leergebied: Geschiedenis, taal, rekenen, handvaardigheid, tekenen, muziek, spel. Overgisteren sluit aan bij de gebruikelijke manier van kleuteronderwijs, waarbij de klas een aantal weken met een thema bezig is. Thema's: vroeger, museum, taalontwikkeling.
Leerdoelen:
Ze hebben het nog over het bezoek en over meneer Jan Heesters. Dus het heeft veel indruk gemaakt.