Overgisteren
Erfgoed

Er is een koffer gevonden. De leerkracht vond hem gewoon op straat en hij staat nu in de klas. Van wie zou de koffer zijn? De kinderen maken de koffer open en vinden allerlei bekende en onbekende voorwerpen. Oude voorwerpen, zoals een tol, klompjes en een zakje muntjes. Maar ook gereedschap, bijvoorbeeld een duimstok, witte stoffen handschoentjes en een vergrootglas. Tot slot vinden ze een folder van het Museum Jan Heestershuis. Er is maar een conclusie mogelijk: dit is de koffer van een museummedewerker! Met een brief laten de kinderen het museum weten dat de koffer is gevonden. Wat zullen ze blij zijn!

Maar wat is een museum nou precies? En waarom zou je eigenlijk voorwerpen van vroeger bewaren? De vondst van de koffer is voor de kleuters het begin van een ontdekkingstocht naar de begrippen 'museum', 'vroeger' en 'bewaren', met als hoogtepunt een bezoek aan het museum. De mysterieuze koffer en ieder voorwerp daarin vertellen een verhaal. Net als de bijzondere voorwerpen die de kleuters van huis meenemen. Bij het project Overgisteren leren de leerlingen communiceren over voorwerpen en wordt hun woordenschat uitgebreid. Het project voor leerlingen van groep 1 en 2 is ontwikkeld door Erfgoed Brabant en het Museum Jan Heestershuis.

Op verzoek vanuit de scholen is de leskist langer beschikbaar op school dan de gebruikelijke drie weken. Overgisten is drie weken voorafgaand aan het bezoek beschikbaar en nog twee weken na het bezoek. Eerder terug brengen mag altijd. Later ophalen graag in overleg met het museum.

​​​​​​​Leergebied: Geschiedenis, taal, rekenen, handvaardigheid, tekenen, muziek, spel. Overgisteren sluit aan bij de gebruikelijke manier van kleuteronderwijs, waarbij de klas een aantal weken met een thema bezig is. Thema's: vroeger, museum, taalontwikkeling.

Leerdoelen:

  • De leerling kan begrippen rondom erfgoed herkennen: vroeger, oud, nieuw, bewaren, bijzonder, voorzichtig, van jezelf, van iedereen.
  • De leerling kan met zijn/haar zintuigen eigenschappen van erfgoed onderzoeken en beschrijven.
  • De leerling kan onderdelen van het verhaal dat hoort bij het erfgoed navertellen of naspelen.
  • De leerling kan bij een eigen persoonlijk voorwerp aan een ander vertellen wat dit betekent voor zichzelf.
  • De leerling kan voorzichtig omgaan met erfgoed.


Ontwikkeld voor Groep 1, Groep 2
Rol leerlingen Actief, Receptief, Reflectief
Maximaal aantal klassen 1
Maximaal aantal deelnemers 35
Kosten U dient ingelogd te zijn om de kosten in te zien.
Locatie Museum Jan Heestershuis
Tijdsinvestering 1,5 uur bezoek aan het museum en 4 lessen op school 
Benodigde materialen Leskoffer
Benodigde ondersteuning leerkrachten/ouders/verzorgers 1 leerkracht + 6 (groot)ouders/verzorgers
(Rij-)ouders / verzorgers mogen de activiteit bijwonen.