Overgisteren
Erfgoed

Er is een koffer gevonden. De leerkracht vond hem gewoon op straat en hij staat nu in de klas. Van wie zou de koffer zijn? De kinderen maken de koffer open en vinden allerlei bekende en onbekende voorwerpen. Oude voorwerpen, zoals een tol, klompjes en een zakje muntjes. Maar ook gereedschap, bijvoorbeeld een duimstok, witte stoffen handschoentjes en een vergrootglas. Tot slot vinden ze een folder van het lokale museum. Er is maar een conclusie mogelijk: dit is de koffer van een museummedewerker!

Met een brief laten de kinderen de museummedewerker weten dat zijn koffer is gevonden. Wat zal hij opgelucht zijn! Maar wat is een museum nou precies? En waarom zou je eigenlijk voorwerpen van vroeger bewaren? De vondst van de koffer is voor de kleuters het begin van een ontdekkingstocht naar de begrippen 'museum', 'vroeger' en 'bewaren', met als hoogtepunt een bezoek aan museum SIEMei. De kleuters volgen in kleine groepjes een op maat gemaakt activiteitencircuit bij SIEMEi, met zes opdrachtjes van circa acht minuten.

Leergebieden
Geschiedenis, taal, rekenen, handvaardigheid, tekenen, muziek, spel. Overgisteren sluit aan bij de gebruikelijke manier van kleuteronderwijs, waarbij de klas een aantal weken met een thema bezig is.

Lesmateriaal
Het kant-en-klare lesmateriaal bestaat uit: de koffer van een museummedewerker vol voorwerpen, docentenhandleiding, boeken en poppetjes voor de verteltafel, kralenkaarten, leesrupsen, woordkaarten, stempelkaarten, woordplaten, memoryspel en werklessen voor in de hoeken. Cultuurkade Veghel heeft in totaal drie leskoffers ter beschikking.

Kosten
De leskoffer van Overgisteren is gratis te leen via Cultuurkade. De museumles bij Museum SIEMei hoort als vast onderdeel bij het lespakket en is opgenomen in de kosten voor het erfgoedmenu. Scholen uit Schijndel en Sint-Oedenrode die de SIEMei-variant van Overgisteren willen gebruiken betalen €25 per groep voor het museumbezoek.

Thema's 
Vroeger, museum, taalontwikkeling.

Leerdoelen erfgoededucatie

  • De leerling kan begrippen rondom erfgoed herkennen: vroeger, oud, nieuw, bewaren, bijzonder, voorzichtig, van jezelf, van iedereen.
  • De leerling kan met zijn/haar zintuigen eigenschappen van erfgoed onderzoeken en beschrijven.
  • De leerling kan onderdelen van het verhaal dat hoort bij het erfgoed navertellen of naspelen.
  • De leerling kan bij een eigen persoonlijk voorwerp aan een ander vertellen wat dit betekent voor zichzelf.
  • De leerling kan voorzichtig omgaan met erfgoed.

De Cultuur Loper indicatoren waar (met name) aan gewerkt wordt:

  • C1 - De leerling kan zich een voorstelling maken van een gebeurtenis, ervaring of idee en deze uiten.
  • C3 - De leerling kan opgedane kennis toepassen.
  • O1 - De leerling gebruikt actief zijn zintuigen om een object, onderwerp of gebeurtenis te verkennen.
  • O2 - De leerling experimenteert met verschillende materialen, technieken en begrippen.
  • O4 - De leerling stelt vragen aan zichzelf en zijn omgeving.

De ervaring en activiteit bij SIEMei maakt het betekenisvol
Beoordeeld met een 8.4 Bekijk de reviews
Ontwikkeld voor Groep 1, Groep 2
Rol leerlingen Actief
Maximaal aantal deelnemers 24
Kosten U dient ingelogd te zijn om de kosten in te zien.
Locatie Museum SIEMei (Verlengde Noordkade 8, Veghel)
Tijdsinvestering 3 tot 6 weken, naar keuze van de leerkracht. De kofferblijft drie weken op school. Het museumbezoek duurt van 09.00u tot 10.30u.
Benodigde ondersteuning leerkrachten/ouders/verzorgers Zes begeleiders die een groepje leerlingen langs de activiteiten rouleren en begeleiden (bij kleine klassen minder begeleiders nodig).
(Rij-)ouders / verzorgers mogen de activiteit bijwonen.
Aanbieder SIEMei