Workshop Kunstructeur
voor leerlingen uit Schijndel bij Let’s Play Schijndel
voor leerlingen uit Sint-Oedenrode bij SKOSO Ontdeklab Neovito
Het educatieproject Kunstructeur combineert techniek- en kunstonderwijs en versterkt de onderzoekende, ontwerpende en creatieve aspecten van beide disciplines. De kunstructeur is een project waarin aan verschillende kerndoelen tegelijkertijd gewerkt kan worden, met een grote rol voor beleving, verbeelding en verwondering als basis voor talentontwikkeling. Techniek met jonge kinderen is helemaal niet zo moeilijk als het lijkt. Techniek past heel goed bij kinderen. Ze houden van spelen, onderzoeken, ontdekken, nieuwe dingen leren en uitvinden. En dat is precies wat de kinderen gaan doen; problemen oplossen door een vindingrijk ontwerp te maken. Iets dat op het kinderlijf is geschreven.
Dit jaar is het thema: VOEDINGDING. De kinderen gaan de veelgevraagde uitvinder Isaac D. helpen door zelf een voedingding te bedenken en te maken.
Tijdens deze inspiratie-workshop van 1,5 uur, gaan de leerlingen eerst kijken naar een aantal verschillende inpspirerende kunstwerken. Deze gaan ze onderzoeken; Hoe werkt het kunstwerk? Welke technieken zijn gebruikt? Naar aanleiding van een mailtje aan Isaac D. gaan de leerlingen zelf aan de slag; ze gaan onderzoeken, ontwerpen, experimenteren, veranderen, verbeteren en presenteren. Alle talenten worden aangesproken. Hierdoor wordt de opdracht al verkend en onderzocht vanuit de directe belevingswereld, denk- en verbeeldingskracht van de leerlingen en de wereld van kunst, techniek en wetenschap.
Zo ontstaat er per groepje al een eerste experiment waarin deze eigen ideeën in de klas verder kunnen worden uitgewerkt en vragen uitvoerigere worden onderzocht aan de hand van technische en beeldende vaardigheden. Voor elk idee is een passende vorm
Dit kan zijn een onderzoek, een object, een uitvinding, een installatie of een performance. Na deze inspiratie-workshop zijn de leerlingen helemaal klaar om vervolgens samen met de leerkracht in de klas verder te werken aan de opdracht.
Met Kunstructeur:
• werk je aan een vakoverstijgend project
• ontwikkel je 21e eeuwse vaardigheden
• ben je ontwerpend en onderzoekend aan het leren
• zijn beleving, verbeelding en verwondering de basis voor talentontwikkeling
• werk je aan meerdere kerndoelen tegelijk:
De kinderen en de groepsleerkracht maken kennis met de kenmerkende Kunstructeur-werkwijze o.b.v. een kunstprofessional. In een notedop doorlopen ze stapsgewijs de verschillende fases van een ontwerp- en maakproces.
1. Onderzoek- verkenning,
2. ideevorming,
3. ontwerpen & experimenteren & maken,
4. presenteren en pitchen
Dat kinderen heel creatief worden, door uitnodigend materiaal. Korte duidelijke uitleg en dan 'DOEN'.
Instructiebijeenkomst voor leerkrachten ter voorbereiding op de inspiratiesessies voor de leerlingen.