Ganzenveer tot iPad
BeeldendLiteratuurErfgoed

​​​​​​​Ganzenveer tot iPad

Al jarenlang is het project 'Ganzenveer' een groot succes. Leerlingen van groep 3-4 maken kennis met de meest oude vorm van het boek: het handgeschreven boek van perkament. Niet alleen mogen naar zulke boeken kijken, ook mogen ze perkament voelen, mogen ze voelen hoe zwaar middeleeuwse boeken konden zijn en mogen ze uiteindelijk zelfs met een echte ganzenveer gaan schrijven! 

De leerlingen worden voor even monnik om monnikenwerk te verrichten. Bij binnenkomst in het museum worden ze allemaal in een habijt gestoken. Zo gaan ze zich voelen als een echte monnik of non. Vervolgens krijgen ze een kort filmpje te zien over een middeleeuws handschrift, over degenen die bij het maken van een handschrift betrokken waren en hoe het geheel werd ingebonden. Ze zien dus het volledige proces van het maken van een boek. 

Na de presentatie van dit filmpje zetten de kinderen zich aan lange reftertafels en gaan zelf aan het werk. Ze schrijven een sierlijke, gotische letter in inkt met een ganzenveer. Elke leerling een andere letter, tezamen vormen deze het alfabet. Ze doen dat met behulp van een sjabloon. Eerst trekken zij dit sjabloon over met een potlood, daarna met inkt. Als de letter in inkt is geschreven wordt de letter versierd, met inkt en potlood, in en buiten de letter. Vervolgens gaan ze met kleurpotlood de letters versieren. De leerlingen krijgen een aantal voorbeelden om te zien hoe letters werden versierd in de middeleeuwen.

Doelstellingen
Het project ‘Ganzenveer’ sluit aan bij de leerlijnen van Oriëntatie op Jezelf en de Wereld en is speciaal ontwikkeld voor leerlingen uit groep 3 en 4. Het project heeft de volgende doelen:

Leerlingen…

  • Leren gebruik te maken van eenvoudige historische bronnen en ze leren aanduidingen van tijd en tijdsindeling te hanteren. (kerndoel 51)
  • Leren over de kenmerkende aspecten van de volgende tijdvakken: tijd van monniken en ridders en tijd van steden en staten. (kerndoel 52)
  • Leren door praktische opdrachten over het leven van monniken en nonnen in de middeleeuwen.
  • Leren te kijken naar historische kunstvoorwerpen en kunnen onderdelen ervan toepassen in hun eigen creatieve proces. (kerndoel 56)

Begeleiding en vervoer

Voor 'Ganzenveer' worden de leerlingen in groepjes van vier (hoogstens vijf) kinderen verdeeld. Per groepje moet er 1 begeleider aanwezig zijn. Deze begeleidt actief de groepjes bij het maken van de opdrachten. 

Corona-maatregelen

Museum Krona zal ten alle tijden de richtlijnen van de Rijksoverheid, het RIVM en de Museumvereniging blijven volgen. Dit project is zo ingedeeld dat de klas in kleinere groepjes wordt ingedeeld en er overal een goede afstand in acht kan worden genomen. Mochten er wijzigingen plaatsvinden die invloed zouden kunnen hebben op de boekingen van dit project dan wordt dit altijd met de scholen gecommuniceerd. 


"Voor groep 3 kinderen die veel met letters bezig zijn is dit een leuke activiteit, daar kun je in de klas mooi op in spelen."
Beoordeeld met een 8.4 Bekijk de reviews
Ontwikkeld voor Groep 3, Groep 4
Rol leerlingen Actief, Receptief, Reflectief
Maximaal aantal deelnemers 30
Kosten U dient ingelogd te zijn om de kosten in te zien.
Locatie Museum voor Religieuze Kunst Veghelsedijk 25 Uden
Tijdsinvestering 1 uur 15 minuten
Benodigde materialen Wordt verzorgd door het Museum.
Benodigde ruimte Museum voor Religieuze Kunst in Uden
(Rij-)ouders / verzorgers mogen de activiteit bijwonen.
Aanbieder Museum Krona