Interview met Cultuurkade

In Meierijstad hebben ruim tienduizend leerlingen met Cultuurkade van doen. Tijd om een scheepje met vragen te lossen. Want wie of wat is Cultuurkade?


Cultuurkade is een kersverse organisatie, waarin Plein23 uit Veghel, Cultuureducatie Schijndel en Curioso uit Sint-Oedenrode zijn samengegaan. “Drie-in-één biedt voordeel!”, jubelen fabrikanten van wasmiddelen en aanbieders van digitale pakketten. Maar geldt het ook voor cultuureducatie? “Absoluut”, stelt Marlou Vrijsen van de nieuwe organisatie. “Het was een logische stap om onze kennis, kunde en contacten te verenigen. Zo heeft Meierijstad voortaan één gezamenlijke marktplaats voor cultuureducatie.”

Marktplaats? Vraag en aanbod? Ja, maar niet van kinderfietsen of computers. Wel van kunst en cultuur. Enerzijds verkennen Marlou en haar collega’s hoe zij scholen in Meierijstad kunnen ondersteunen. Welke wensen, vragen en ideeën over cultuureducatie leven er bij de leerkrachten en hun kinderen? Anderzijds biedt Cultuurkade tientallen projecten aan. “Het aanbod is veelzijdig”, zegt medewerker Fieke Barten. “Van theater, beeldende kunst en film tot dans, literatuur en fotografie. Maar ook erfgoed of filosoferen met kinderen.” Vrijwel alle projecten komen uit Brabant. Daarnaast zoekt Cultuurkade naar de sterkste match tussen vraag en aanbod: in Meierijstad is maatwerk meer dan een modieus woord.

Collega Susanne Dumoulin is blij dat de kwaliteit en het aanbod zullen groeien. “Zo kunnen Schijndelse en Rooise scholen voortaan in het lokale Veghelse aanbod delen – van het Industrieel Erfgoed Museum tot aan projecten rond Operatie Market Garden.” Maar het geldt ook omgekeerd, vertelt Fieke: “Een Veghelse school kan de vruchten plukken van een Roois project. Cultuurkade verlegt de horizon.”

Sceptici zouden kunnen mompelen dat cultuureducatie weer een vak extra is. Maar dat ligt anders, stelt medewerker Dorian Verkuijlen. “Je kunt cultuureducatie door alle vakken heen weven. Van geschiedenis en wereldoriëntatie tot taal, biologie of techniek, zoals in het project ‘Kunstructeur’. Cultuureducatie raakt aan alles.”

Waarom het broodnodig is? De vrouwen van Cultuurkade kunnen een pakhuis met argumenten vullen. “Van kunst word je gelukkig”, zegt Fieke. “Het zet je op een ander been, waardoor je je makkelijker kunt inleven in anderen”, stelt Susanne. “Het helpt je om betekenis aan je eigen plek in de wereld te geven”, vult Dorian aan. “Het moedigt een kind aan om zelf lege ruimte vorm te geven”, besluit Marlou. Die kunst versta je niet van de ene op de andere dag, erkent ze. Het vergt ook lef. Daarom vormt het aanbod van Cultuurkade een drietrapsraket: “Eén: de leerling als kunstenaar, in de klas. Twee: de leerling als deelnemer, op school of in een culturele omgeving. Drie: de leerling als publiek, in een zaal of museum.”

Tegelijkertijd staat niet alleen de leerling in het zonnetje. Cultuurkade versterkt ook de kennis en kunde van leerkrachten. Tot slot fungeert zij als ‘tolk’ tussen scholen en culturele aanbieders. Twee werelden, twee talen. Cultuurkade voorkomt spraakverwarring.

De vrouwen van Cultuurkade beschikken over een eigen kantoor op de Noordkade in Veghel. Tussen de voormalige mengvoedersilo’s van Cehave vinden ze een inspirerende plek, dat bewijst ook het vrachtschip dat ligt aangemeerd. De lading? Creatieve plannen. Lossen maar!