Wie is Daan?

Enthousiast, vol ideeën, opgaan in hetgeen wat ze aan het doen zijn en trots op wat ze voor elkaar krijgen. Dat willen de deelnemende leerkrachten zien als ze met VanDaan gaan werken.


"Inspiratie komt voor mij niet van buitenaf, maar van binnenuit", met dit citaat (van Rutger Kopland, dichter/schrijver (1934-2012)) begonnen we op 20 maart de leerkrachtenworkshop die bij VanDaan hoort. Trainer Jillis Verbeek nam de deelnemers mee in een schematisch weergegeven proces van verschoven perspectief, sleutelvragen en reflectievragen. Project VanDaan biedt veel vrijheid, maar toch ook kaders. Samen met de leerlingen ga je verhalend ontwerpen.

Tijdens de leerkrachtenworkshop werden de deelnemers ook aan de slag gezet. Er werd een foto getoond van een jonge vrouw die aan het werk was als cassière bij een supermarkt.
Wie is deze vrouw? Hoe heet ze? Wat zou je allemaal van haar willen weten? Welke hobby's heeft ze? Is dit een bijbaan? Heeft ze huisdieren? Met deze vragen ontworpen we ons eigen verhaal.
Kim is in opleiding tot stewardess. Haar eerste reis ging naar Hawaii. Ze is ook in Ijsland geweest, waar ze een paar dagen verbleef. Toen ze thuis kwam ontdekte ze dat al haar foto's waren verdwenen. Kunnen wij Kim helpen om foto's te maken als herinnering aan haar verblijf in Ijsland? Er werden foto's gemaakt in onze lesruimte, en ze kregen betekenis toen we ze met elkaar deelden. Het Noorderlicht, besneeuwde ruiten, een glad wegdek, gescheurd ijs en een spannend avontuur met bloedsporen. Jillis gaf nieuwe informatie, want klaarblijkelijk twijfelt Kim toch of ze wel echt stewardes wil worden. Haar droom is om modeontwerpster te worden. Kunnen wij haar helpen door schetsen aan te leveren voor haar toelatingsportfolio? Hoe start je met kunst maken? Alles wat we van Kim weten kan hiervoor gebruikt worden.

En zo oefenden we met verhalend ontwerpen, het stellen van sleutelvragen en keken we bij Jillis de kunst af wat dit dan betekent voor jouw rol als leerkracht.
Onder andere luisteren, niet afkappen, alles is goed, bijsturen, richting kiezen, doorvragen, kijken. Leerlingen observeren als ze aan het werk zijn om te zien wat ze nodig hebben. En jezelf verwonderen!

De deelnemende leerkrachten vertelden dat het project door deze bijeenkomst is gaan leven en hebben een duidelijk beeld gekregen van VanDaan. Ook praktische vragen werden gesteld en beantwoord. "Zonde dat er niet meer leerkrachten aanwezig konden zijn", hoorden we.

Wat ze hopen te zien bij de leerlingen is dat ze enthousiast en vol ideeën zijn. Dat ze opgaan in hetgeen ze aan het doen zijn en de rest vergeten. Dat ze trots zijn op wat ze voor elkaar krijgen. En dat hopen wij ook!

Heb je hulp nodig van Jillis (coaching/begeleiding of als kunstenaar) laat het dan weten via Cultuurkade. Wij wensen jullie een mooi proces toe!
Het project is m.b.v. de lestas uit te voeren (in groep 5-6) in een nader te kiezen periode in je eigen klas.