Herdenking 75 jaar vrijheid feestelijk van start

Burgemeester Kees van Rooij heeft, samen met Cultuurkade en de leerlingen van het Kwekkeveld en de Vossenberg, het startsein gegeven voor alle OMG2019 activiteiten van de komende weken.  


"Wat een fantastische ontvangst", zei burgemeester Kees van Rooij, "Ik voelde me even net een echte bevrijder! Ik denk dat de soldaten van Operatie Market Garden zich 75 jaar geleden net zo welkom hebben gevoeld, als ik zojuist". De burgemeester zei dit nadat hij maandag 2 september, staande in een jeep uit WOII het schoolplein van bs 't Kwekkeveld op was gereden waar hij werd ontvangen met een erehaag van leerlingen die hem allemaal hartelijk toezwaaiden met vlaggetjes. Hij kwam naar de school om het startsein te geven van alle activiteiten voor leerlingen in Meierijstad rondom OMG2019.

De aula van bs 't Kwekkeveld was voor deze gelegenheid heel mooi aangekleed met onder andere een parachute, diverse uniformen en enorme foto's uit WOII. Uit handen van Cultuurkade ontving de burgemeester een exemplaar van het lesmateriaal 'Wat is het je waard'. Met dit lesmateriaal als basis gaan de leerlingen van groep 7 en 8 van alle scholen uit Meierijstad de komende weken aan de slag en nemen ze deel aan tal van activiteiten rondom de herdenking van 75 jaar vrijheid en Operatie Market Garden.

Groep 6-7 van de Vossenberg en groep 8 van 't Kwekkeveld kregen na de feestelijke opening een gastles van de burgemeester. Ze bespraken met hem het dilemma waar burgemeester Herman Verheijen van Erp tijdens de tweede wereldoorlog mee te maken kreeg. En ook diverse dilemma's waar je als burgemeester van nu mee te maken kunt krijgen. De burgemeester vertelde de leerlingen hoe belangrijk het is om weloverwogen keuzes te maken, om advies te vragen bij moeilijke beslissingen en goed na te denken over keuzes omdat ze verstrekkende gevolgen kunnen hebben. Hij benadrukte dat zij de toekomst zijn en hij hoopt dat ze later terug kunnen kijken naar nog eens 75 jaar vrede en vrijheid!

De burgemeester was verder ook nieuwsgierig of de leerlingen thuis wel eens over de tweede wereldoorlog spraken, of er verhalen van (over)grootouders verteld werden? En hoe hadden zij de oorlog ervaren. Het was hem namelijk opgevallen dat er vroeger vrij weinig over de tweede wereldoorlog gesproken werd, omdat het zo'n akelige tijd was en men er niet graag over sprak. Gelukkig is er nu meer aandacht voor de verhalen van toen. Hij sloot af met: "Besteed ook aandacht aan medeleerlingen die gevlucht zijn en nu bij jullie in de klas zitten, luister eens naar hun verhalen en probeer te begrijpen waarom ze soms iets anders reageren dan jij".