Experimenteren met je naam

Wat is nog ‘jouw’ identiteit als je nergens je eigen naam of afkomst meer mag noemen?


Leerlingen van o.a. de Mariaschool gingen samen met muziekdocente Vera Keijzers op een experimenterende manier aan de slag om na te denken over de oorlog.

Na een muzikale introductie van Vera, werden de leerlingen uitgedaagd om na te denken over de  vragen: 'Wat is je identiteit?' en 'Wat is nog ‘jouw’ identiteit als je nergens je eigen naam of afkomst meer mag noemen?'. Dit vormde het uitgangspunt voor een les waarin experimentern met je naam en diverse geluiden centraal stond.
In hoeverre maakt je naam deel uit van je identiteit? Tot welke grens is jouw naam belangrijk?

Na een korte uitleg over het gebruik van de apps op de iPads gingen de leerlingen al experimenterend aan de slag om geluiden op te nemen, te mixen en met diverse geluidstechnieken te bewerken. Gebruik maken van een loopstation was nieuw voor de leerlingen. Zo maakten ze geluidscomposities en ontstonden er vele nieuwe namen, nieuwe identiteiten, die aan het einde van de les aan elkaar gepresenteerd werden.