Dans de wereld rond

In het kader van CMK gaan kinderen van groep 1 t/m 4 bij OJBS de Ieme op ontdekkingsreis en dansen ze de wereld rond.


Op dinsdagochtend 29 oktober beginnen de kinderen de dag met een kunstuur. Er is keuze uit allerlei disciplines en kinderen uit verschillende groepen komen bij elkaar. Sommige leerkrachten zetten hun talent in, anderen stappen juist eens buiten hun comfort zone en gaan samen met de kinderen op ontdekking naar een nieuwe discipline.

Zo ook Annemarie, leerkracht van groep 1-2 die deze ochtend een kunstuur dans verzorgd voor kinderen van groep 1 t/m 4. “Ik vind het zelf ook best wel spannend” vertelt Annemarie, als het kunstuur begint, maar haar enthousiasme spat er vanaf en ze laat zich leiden door wat ze ziet gebeuren bij de kinderen en wat de muziek en het dansen losmaakt.


Op het digibord staan filmpjes en muziek uit verschillende werelddelen klaar. Er klinkt Arabische muziek door het lokaal. “Wat gebeurt er nu?” vraagt Annemarie. Een meisje vertelt: “Ik stond zo en toen gingen mijn benen vanzelf een stukje zo”. “Wat een mooie ontdekking!”, moedigt Annemarie het kind aan. De leerkracht deelt haar eigen zoektocht met de kinderen en wisselt met hen tijdens het dansen ervaringen uit.


Er komen nog allerlei andere werelddelen voorbij, zoals: de Spaanse flamenco, een Oekraïense volksdans, een Chinese drakendans en Nieuw-Zeelandse muziek met een dansstijl van de Maori's. De muziek en de filmpjes maken indruk bij de kinderen, maar hoe enthousiast de leerkracht het ook overdraagt, voor veel kinderen is het toch wel een hoge drempel om tot bewegen te komen. Dan komt er een kist tevoorschijn met instrumenten, doeken en linten. De kinderen stormen er op af. Dit geeft ze wel weer een nieuwe prikkeling en misschien ook een beetje houvast om in beweging te komen. Met de materialen wordt geëxperimenteerd. Zo maken de kinderen met een doek de chinese draak na, wordt er met de linten gezwierd en worden er ook pruiken van gemaakt. Ook ontdekken ze dat samen dansen erg leuk is en oefenen een paar jongens verschillende ‘vechtbewegingen’ naar elkaar misschien wel geïnspireerd op de maori dans.


Aan het eind van het uur komen de kinderen bij elkaar in een kring op de grond en is er tijd om samen terug te kijken. Er komen grote vragen voorbij. “Wat is kunst eigenlijk?” Een kind antwoordt: “als je je fantasie gebruikt”. Waarop de juf vraagt of ze dat vandaag ook gedaan hebben, hun fantasie gebruikt? Deze vraag vinden veel kinderen toch nog lastig te beantwoorden. De kunst van het ontdekken is dan ook niet het vinden van antwoorden, maar het ontdekken van nieuwe vragen. Dat is dit kunstuur zeker gebeurd. Het heeft zowel bij de kinderen als bij de leerkracht nieuwe vragen opgeroepen, waar ze volgende week weer vol enthousiasme mee verder kunnen.