Van middeleeuwse munt tot schandpaal

De kinderen uit groep 5/6 van basisschool De Beemd in Schijndel hebben de leskist van de middeleeuwse stad in de klas staan. Vol verwachting kijken de kinderen naar de grote kist.


De leerkracht maakt tweetallen en deelt aan ieder tweetal een jute zakje uit met daarin voorwerpen, historische bronnen en opdrachten. Het zakje nemen de kinderen aan als cadeautjes en beginnen ze meteen uit te pakken. Ze onderzoeken wat er in zit en al snel ontstaat er hilariteit want er komen soms vreemde voorwerpen uit de zakjes tevoorschijn zoals een rat die er levensecht uit ziet. “Is dit een echte?” gilt dan ook één van de kinderen. Maar na de eerste ontdekkingen wordt de sfeer serieuzer. De opdrachten zijn uitdagend en de antwoorden niet makkelijk te vinden. De kinderen moeten echt op onderzoek uit. Zo rekenen ze met middeleeuwse munten en gaan aan de slag met middeleeuwse kaarten. Ze komen hierbij ook allerlei nieuwe woorden en begrippen uit de middeleeuwen tegen. “Het doel is niet om de opdrachten helemaal af te ronden, maar dat het de kinderen aanzet om erover na te denken en alles wat ze hierin tegenkomen is meegenomen”, vertelt de leerkracht. Na een uur zijn de meeste kinderen nog lang niet klaar, maar de leerkracht sluit de les af waarbij de kinderen een korte presentatie geven aan elkaar. Wat zijn jullie tegengekomen in de zakjes vraagt de leerkracht en wat hebben jullie ervan geleerd? Een tweetal antwoord: "Wij moesten met zo'n waterpas. Vroeger was dat een driehoek en zat daar een touwtje aan." Veel kinderen vonden de opdrachten best lastig, maar ze hebben allemaal iets nieuws ontdekt, iets wat ze nog niet wisten.      


Een paar weken later bezoeken de kinderen kasteel Heeswijk. Bij aankomst staan de kinderen al enthousiast op de poort te kloppen om naar binnen te mogen. Eenmaal binnen worden er twee groepen gemaakt. Elke groep gaat met een rondleider verder het kasteel in. De rondleider vertelt dat de kinderen een schat mee naar huis mogen nemen, in hun hoofd. Echt?! vragen de kinderen. Dat ze iets in de gedachte mee mogen nemen en niet echt is niet meteen duidelijk. Maar het stimuleert de kinderen wel om gericht te gaan kijken, want er is zo ontzettend veel te zien. De vragen van de kinderen rollen dan ook over elkaar heen. En de rondleider weet bijna bij ieder detail van het kasteel een mooi verhaal of interessante informatie te vertellen.

Zo vertelt ze over een mooi versierd kastje met laatjes en deurtjes. Het kastje werd open gezet als er bezoek kwam. In de laatjes lagen allerlei interessante dingen om met de gasten over te praten. Als de gastheer of vrouw het tijd vond om het bezoek af te ronden werden de deuren van het kastje gesloten. Zo wisten de gasten dat het tijd was om naar huis te gaan.    

Aan het einde van de rondleiding mogen de kinderen nog echte voorwerpen uit middeleeuwen vasthouden zoals een kogel en een metalen schild en ook aantrekken zoals een maliënkolder, een zware metalen helm en handschoen. Buiten lopen de kinderen nog langs een schandpaal en ook deze wordt van dichtbij bekeken en onderzocht.

Wat een enthousiaste groep vertelt de rondleidster aan het eind. Het onderwerp leeft echt bij de kinderen.