Met je neus op de dansvloer

Met zichtbaar plezier genoten de dansers van De Stilte om eindelijk weer omringd te zijn door leerlingen. Het plezier was wederzijds en al snel draaiden de rollen tussen dansers en publiek om.


Publieksbegeleider Eva vertelt over het begin van haar ochtend. "Dan begin ik met een grote puzzel: de dansvloer aan elkaar leggen en met tape vastmaken. Wat gebeurt er als je een puzzel wilt optillen, gaat dat goed?"
Nee! Dat weten de kinderen van groep 4-5 van BS Bernadette uit ervaring. Dus is het heel belangrijk om de dansvloer plat te laten liggen en er voorzichtig mee te zijn. De kinderen zitten er in een kring omheen, met hun neus op de dansvloer.

En dan vertelt Eva wat er zometeen gaat gebeuren. "Jullie hebben allemaal een ander hoofd. Andere gedachten en andere fantasie. Na de dans wil ik graag van jullie horen wat jullie hebben gezien".
Dat is voor danseressen Catarina en Chiara het sein om te beginnen.  Ze beginnen zonder muziek. Muisstil kijken de kinderen wat er vlak voor hun neuzen afspeelt en dan krijgt het dansduet met muziek erbij een vlucht.

Na tien minuten is het alweer voorbij, en hebben de kinderen heel veel verschillende dingen gezien. De beschouwingen lopen uiteen van de feitelijke bewegingen ("Met haar arm deed ze zo") tot de fantasie die het bij hen op riep ("Op de vlucht voor een leeuw, hij zat daar in die hoek!"). Dat had Eva al verteld: iedereen heeft andere gedachten.
Woorden geven aan de bewegingen blijkt nog best wel ingewikkeld. Enkele bewegingen worden nog eens voor gedaan, zat deze beweging in de voorstelling? Schuiven, glijden, sluipen, kronkelen.  Wat kun je met beweging eigenlijk veel zeggen zónder woorden te gebruiken!

Tijd om de rollen om te draaien, de dansers worden publiek en het publiek... gaat dansen! Dat zagen de kinderen wel zitten. Met veel plezier, creativiteit en fantasie werd er gesprongen, gegleden, geschoven, gekronkeld, gegolfd, en nog veel meer. Er werden duo's gemaakt en zelfs zónder teken werd er gewisseld. Bij de afsluiting krijgen de kinderen een groot compliment over de samenwerking.

Gelukkig is er ook nog tijd om nieuwsgierige vragen te stellen aan de danseressen. Hoe ze zo geconcentreerd kunnen blijven tijdens het dansen? Waar dacht je aan toen je door de gaatjes van de kruk heen keek? Wat bedoelde je toen je mond bewoog? Hoe leer je zo'n dans? En van wie? Dat de dames uit Portugal en Italië komen en Engels blijken te spreken maakt de verwondering nóg een stukje groter.

Kinderen die nog een berichtje willen delen of een extra vraag willen stellen aan Catarina en Chiara mogen een berichtje achterlaten in het gastenboek (www.destilte.nl/nl/gastenboek). Ze schrijven dan écht zelf terug.

In totaal worden er in de hele gemeente Meierijstad dit schooljaar 69 dansduetten "1-2tjes" door De Stilte gespeeld op alle scholen als onderdeel van het kunstmenu. Er reizen in totaal drie verschillende duetten rond.
In september en oktober vond de eerste reeks van 20 plaats en verspreid over de maanden januari, februari, mei en juni volgt de rest.