Handvaten om met beeldend aan de slag te gaan!

Op 28 oktober vond er voor leerkrachten een online training plaats: VerderKijken DoorDenken: een project over kijken naar kunst.


Een project waardoor kinderen mogelijkheden krijgen om nieuwe werelden te onderzoeken en verder na te denken over persoonlijke, betekenisvolle ervaringen. Praten over-en dus ook denken- zet aan tot vragen stellen en prikkelt de verbeelding.

Museumdocent van het Design Museum in Den Bosch Sabina Timmermans nodigde de deelnemers uit om op een verrassende manier naar logo’s en een schilderij te kijken aan de hand van de vragen van de Thinking routines op de achterzijde van de digitale kunstkaarten waaruit het project bestaat. Het is een manier van bevragen die ook goed toegepast kan worden bij andere vakken.

De kaarten in het pakket zijn aangevuld met kunstwerken uit Meierijstad dus een klas kan die ter plekke gaan bekijken en erover in gesprek gaan.
​​​​​​​Maar ook het eigen werk of bijvoorbeeld een foto uit de krant kan op deze manier goed besproken worden.

De deelnemers reageerden enthousiast:

  • Kim: 'Handvaten om in de klas met beeldend aan de slag te gaan.
  • Linda: ’inspirerend en niet langdradig, past goed bij wat we aan het doen zijn.’
  • Marion: ‘hiermee kan ik vooruit in de klas en de kinderen aan het werk zetten.’
  • Resi :’inspirerend en goed te behandelen met de kinderen’