Waar denk jij aan bij het woord spieken?

De leerkrachten van obs de Ieme zien het voorbereiden van hun kunsturen als een grote hobbel, zij gingen daarom aan de slag met een 'Spiekbriefje'.


Judith Frencken, icc-er van obs de Ieme schreef een verslag van de workshop voor leerkrachten.

Dit schooljaar willen we de kinderen weer enthousiasmeren, verwonderen en plezier laten beleven tijdens ons kunstuur.

Een kunstuur voorbereiden wordt vaak gezien als een grote hobbel. Samen met Eline van Snens hebben we tijdens een plenaire vergadering geprobeerd om deze hobbel te verkleinen. Door ‘spiekbriefje’ in te vliegen konden we praktisch aan de slag. En iedere leerkracht heeft voor een groot deel zijn of haar kunstuur al voorbereid! Het ‘spiekbriefje’ zorgde ervoor dat je even kon spieken; volgens een stappenplan je kunstuur voorbereiden en daarbij ook even overleggen met collega’s. Elkaar inspireren. En kies iets wat bij je past. Waar je blij van wordt.

Ook de 4x4 kaarten kunnen ondersteunen om je focus te bepalen. Reflecteren, onderzoeken of creëren? Wat is mijn doel? Waarom vind ik cultuureducatie belangrijk?

Kortom, wij hebben een hele fijne, praktische bijeenkomst gehad.

Tekst: Judith Frencken
​​​​​​​Beeld: Judith Frenken en Snens