Discussiëren over 'oud spul'

Aandacht voor Erfgoed: Maak kennis met Hoeve Strobol


‘Geweldig om te zien hoe ze aan het discussiëren gaan’

Kinderen vinden het best leuk om te zien, hoor, al dat ‘oude spul’ bij elkaar, zegt Bert Verbakel namens Hoeve Strobol. Maar dat ze er zelf mee aan de slag mogen, daar krijgt het ambachtelijk museum in Nijnsel de meeste reacties op. “Vaak komen kinderen later nog eens terug, met opa of oma.”

Kinderen komen met hun klas bij jullie op bezoek. Welke waarde krijgt erfgoed tijdens dat bezoek?

“Bij ons vind je een grote en bonte verzameling aan gereedschappen. Van industrieel tot agrarisch en huishoudelijk. We beginnen altijd met een rondleiding. Die houden we kort. De concentratieboog van kinderen is meestal niet zo groot. Daarna krijgen ze in kleine groepjes foto’s van voorwerpen. Met als opdracht: vind die voorwerpen, bedenk wat het is en vertel erover aan de rest van de klas. Prachtig, zoals ze dan met elkaar discussiëren over wat het is dat ze hebben gevonden en waar het voor zou kunnen worden gebruikt. En weet je, vaak zitten er niet eens zo ver langs. Daar zit de waarde vooral in, denk ik: in het leren kijken, overleggen en presenteren.”

Is er een moment geweest waarop je zag dat er iets bijzonders gebeurde?

“Kinderen hebben elke keer weer hun eigen ideeën bij een voorwerp. Hun verhaal verrast me iedere keer weer. Dat ze een typemachine een moderne computer noemen bijvoorbeeld, omdat die meteen print wat je intikt. Geweldig, toch? Je vindt hier trouwens niet alleen voorwerpen uit ‘grootmoeders tijd’, maar ook recentere items, zoals de floppy disc. Dat doen we om kinderen te laten zien dat vroeger niet altijd lang geleden is. En dat de ontwikkelingen soms snel gaan.”

Wat hoop je als Museumboerderij bij kinderen teweeg te brengen?

"Dat de tijd niet stil staat. Wij willen niet zozeer oude voorwerpen laten zien, als wel de ontwikkelingen. Neem een strijkijzer. Eerst had je die op kolen, daarna met hete blokken uit de kachel, toen met brandspiritus, recenter met gas en tegenwoordig elektrisch. Als kinderen zien dat een product zich ontwikkelt, dat het er in het verleden anders aan toe ging dan in het heden, zien ze in dat de toekomst er anders uit zal zien dan vandaag.”

​​​​​​​Tekst: Jeroen Vissers