Een project over taal en tekens in de bibliotheken van Veghel en Schijndel
Goed voorbereid stond groep 7 van juffrouw Femmie van de Tuimelaar op de stoep van bibliotheek Veghel. Zij kwamen naar kunst kijken, kunstwerken die allemaal op de een of andere manier te maken hebben met taal en tekens. Denk aan teksten met speelse letters, emoticons, stripachtige verhalen vertellen en zelfs met braille.
De groep werd in twee gesplitst en de ene helft ging met de bibliotheek medewerkster mee langs diverse werken. De leerlingen namen uitgebreid de tijd om samen naar de kunst te kijken. Wat zie je echt en hoe kun je dat interpreteren, welke associaties heb je erbij? Er werd gebruik gemaakt van de kijkmethodes uit VerderKijken Doordenken. Mooi bij het kijken naar kunst is, dat alle antwoorden goed zijn. En zo gingen de kinderen er zo in op dat er niet eens genoeg tijd was om alle kunstwerken te zien.
Het andere deel van de groep ging met juffrouw Femmie zelf een verhaal schrijven. Dit deden ze met behulp van een aantal zinnen en afbeeldingen uit sprookjes. De opdracht sprak erg aan en de leerlingen mochten er later in de klas aan verder werken.
Over een paar weken verhuizen de kunstwerken naar bibliotheek Schijndel. Voor de scholen in Schijndel is het project helemaal nieuw. Wij zijn erg benieuwd hoe zij het zullen vinden.