Geslaagde icc studiemiddag

'Tuurlijk weet ik niet wat het wordt, anders zou ik het niet maken!' Met deze quote van Picasso startte Karin Kotte de studiemiddag voor icc-ers over procesgerichte didactiek en ononderbroken leerlijnen.


Uit een eerder overleg van de icc-werkgroep in Veghel, kwam de vraag naar boven: doorgaande leerlijnen cultuureducatie, hoe ziet dat er uit, waar let je op? Een zeer interessante vraag, want je kunt de doorgaande leerlijn inderdaad op meerdere manieren benaderen. Kijk je naar de competenties, zoals we die gebruiken m.b.v. de Cultuurloper, kijk je naar de vakdidaktiek of zijn er nog andere manieren om deze vraag te beantwoorden.
Dorian en Susanne kwamen met deze vraag uit bij Karin Kotte. en samen werd besloten om de training 'procesgerichte didactiek' voor de icc-ers te organiseren. Al gauw werd duidelijk dat deze middag ook interessant zou kunnen zijn voor de icc-ers uit Schijndel en Sint-Oedenrode en werden ook zij uitgenodigd.

Een flinke groep belangstellenden had zich daarom op woensdag 7 februari verzameld op de Noordkade. We gaan hier niet proberen om een studiemiddag van 3 uur in enkele zinnen samen te vatten, maar de reacties na afloop waren positief. Iedereen ging geïnspireerd naar huis. We geven hier onder enkele reacties weer:

  • 'Het is een eye-opener om te zien hoe je bij de kinderen de laadjes van hun brein kunt openen en vullen, waardoor hun fantasie geprikkeld wordt en zij vervolgens zelf ontwerpend aan de slag gaan'
  • 'Niet alleen het eindproduct presenteren, maar de weg er naar toe, de ontdekkingen en uitvindingen die de kinderen gaandeweg doen.'
  • 'Mooi voorbeeld: luisteren naar het regenwoud en dan de kinderen uitdagen om er een verhaal bij te verzinnen.'
  • 'Pinterest is leuk om les idee├źn op te doen, maar daarna moet je het snel wegklikken en de stap maken naar de echte wereld: Goed kijken en onderzoeken hoe die er in het echt uit ziet, zodat leerlingen daar hun laadjes mee vullen in plaats van hoe een product er uit zou kunnen zien volgens iemand anders.
  • 'Het geeft handvatten om op praktische wijze met IPC aan de slag te gaan'.