In Droom! kan alles gebeuren

“Het was geen droom juf, ik was er gewoon echt!” Het was heerlijk om samen met Philzuid en Percossa alle leerlingen van de groepen 3-4 ter ontvangen in De Blauwe Kei en Spectrum Schijndel. Dank aan iedereen die hier een onvergetelijke ervaring van heeft gemaakt.


“Ik droom, ik droom dat alles kan gebeuren!” Ruim 200 kinderen zingen uit volle borst mee met de musici van Philzuid en de acteurs van Percossa. Ze staan deze donderdagochtend in de podiumzaal van Spectrum Schijndel, waar Philzuid en Percossa de voorstelling ‘Droom!’ brengen. Een voorstelling die oproept om de wereld steeds met een open blik te bekijken. Om te blijven dromen dus!

“Ik ben nog nooit naar het theater geweest”, zegt een meisje uit groep 3-4 van obs De Springplank uit Sint-Oedenrode voorafgaand aan de voorstelling. “Ik wel!” roept een ander meisje. “Ik ben naar Disney on Ice geweest. Sommige jongens uit onze klas zijn zo wild, die moeten nog leren hoe ze zich moeten gedragen in het theater! Vandaag gaan we zingen en dansen, daar heb ik zó’n zin in!”

Veel meer dan alleen muziek
Als zelfs de wilde jongens zijn gaan zitten, begint de voorstelling met muziek van Philzuid - in een kleinere bezetting - én een grote doos die midden op het podium staat. “In den beginne was er niks. Helemaal niks,” zegt een stem. “Alles was als een droom. Een droom zonder iets – een lege, droge droom.” In de doos blijken vier wezens te zitten, die alles nog moeten leren. De kinderen ontvangen hen met gelach en gejoel, als ze proberen onder begeleiding van muziek van de bastuba en trombone uit de doos te komen. De vier wezens blijken elk een karakter te hebben: de dappere wordt voorgesteld met de trompet, de denker met de cello, de dromer met de dwarsfluit en de bange met de viool. De wezens kunnen niet praten: de wereld ontdekken gaat dan ook spelend, dansend, kijkend, luisterend… de kinderen maken direct kennis met een breed scala aan klanken. Maar in Droom zit veel meer dan alleen een kennismaking met muziek en theater. Het verhaal is gelaagd, zit boordevol wijze levenslessen en speelt daarnaast óók nog in op de motoriek (dans en bodypercussie) en het leesonderwijs.

Aangename chaos
“Naar buiten? Nee, jullie blijven gewoon hier!” zegt de stem aan het begin van de voorstelling, als de wezens uit hun (op het toneel getekende) vak proberen te breken. “Jullie blijven keurig binnen de lijntjes, zoals ik het heb bedacht.” Uiteindelijk lukt het de wezens om uit hun vak te gaan én de stem te ontmantelen, waarna een aangename chaos ontstaat met klank, ritme, instrumenten en nog veel meer. De instrumenten worden uitgeprobeerd en gemolesteerd, klanken worden geproduceerd en met vingerknippen, klappen, stampen, human beatbox en bodypercussie worden allerlei verschillende ritmes gemaakt. Totdat ineens de lampen in de zaal aangaan. “Je mag meedoen, je mag meedoen!” roept een jongen van De Springplank enthousiast. Zijn enthousiasme blijft zo lang hangen dat het hem nauwelijks lukt om na het dansje weer te gaan zitten. Als Philzuid even later inzet met muziek die past bij de emoties die op het podium voelbaar zijn, roept hij: “Net sprookjesmuziek!” En nog even later herkent hij de melodie van het liedje dat ze in de klas al geoefend hebben. “Juf, juf! Dit is het liedje ‘Droom’, maar dan net anders!” Regelmatig roept hij iets naar de spelers op het podium, met fonkelende ogen, duidelijk volledig meegezogen in de voorstelling.

“Als leerkracht wil je kinderen een goed gevuld rugzakje meegeven voor de rest van hun leven. Hier nemen ze zó veel van mee!”

“Opruimen, opruimen!”
Na een prachtige climax met een dolenthousiaste zaal vol groepers 3 en 4 die uit volle borst het liedje ‘Droom’ meezingen, wordt duidelijk dat de wezens in al hun onwetendheid best een chaos hebben achtergelaten. “Wat nu?” klinkt er op het podium. “Opruimen, opruimen!” roepen de kinderen in de zaal. De wezens halen de stem er weer bij, die een paar waardevolle levenslessen meegeeft: “Die chaos was prachtig, héérlijk buiten de lijntjes! Maar we kunnen beter afspraken maken, zodat iedereen gelijk gestemd is. Kinderen, jullie beginnen pianissimo met zingen.” En zo wordt het liedje ‘Droom’ opnieuw rustig opgebouwd. Het einde met rustige muziek en mooie samenvattende woorden, zorgt voor de nodige bezinning.

Mooie ervaring
Terwijl de kinderen uitgelaten de junizon in rennen, kwebbelen ze honderduit. “Ik vond de bange het leukst, want die had kniebeschermers!” Ook hun juf Lieke Rombouts, van groep 4A van basisschool De Beemd uit Schijndel, is enthousiast. “In deze voorstelling is het superleuk dat kinderen zo veel mogen bewegen en mee mogen doen”, zegt ze. “En er zit een mooie boodschap in. Als je samen wilt werken, dan moet je afspraken maken. Maar ook buiten de lijntjes kleuren kan heel tof zijn. In deze voorstelling staat het idee dat alles kan gebeuren centraal, dat vind ik heel mooi! Ik ga die boodschap ook zeker nabespreken met de groep. Daarnaast is de ervaring van naar het theater gaan sowieso een mooie ervaring voor ze. Je wilt kinderen een goed gevuld rugzakje meegeven voor het vervolgonderwijs én de rest van hun leven. Hier nemen ze zó veel van mee!”

“Ik vond het leuk, ik heb héél veel fantasie. En hier zat ook veel fantasie in!” zegt een meisje uit de klas van juf Lieke. “Ik vond het grappig dat ze eerst de stem uit deden en toen weer aan”, zegt haar vriendinnetje. “Ze wisten niet hoe ze moesten opruimen, en toen zei de stem dat-ie die rommel eigenlijk ook best grappig vond, dat vond ik leuk!” “Wat is chaos eigenlijk?” vraagt ondertussen een meisje dat zich bij hen heeft gevoegd. “Een soort oorlog, toch?”

Optimale betrokkenheid creëren
“Elke keer gebeurt er weer iets nieuws in de zaal,” zegt Adeline van Kampen, Hoofd Educatie van Philzuid. “De reacties van de kinderen zijn altijd verschillend, dat maakt het mooi. Wij willen ze laten ontdekken wat je allemaal kunt doen met muziek. En hoe je dat sámen kunt doen. Juist dat samen muziek maken, zingen en dansen, is superleuk. Met Philzuid hebben we niet de missie om in één keer zoveel mogelijk kinderen te bereiken, maar om een optimale betrokkenheid te creëren. We hebben liever een halfvolle zaal met leerlingen die helemaal ín de voorstelling zitten dan een te grote volle zaal, waardoor het lastiger is om ze mee te krijgen. Als kinderen helemaal opgaan in de voorstelling, levert dat de mooiste reacties op. Zoals een keer toen de bange probeerde op de doos te klimmen en één van de leerlingen riep: ‘Je durft het wel, bange!’ Dat zijn mooie momenten.” Zoals gezegd: in Droom! kan alles gebeuren.

Een greep uit de reacties, van de leerlingen

  • Ik lijk op de dromer!
  • Een dappere is dus niet altijd dapper
  • Wie dapper is kan bang worden, en wie bang is kan dapper worden!
  • De muziek uit de violen was zo mooi dat ik bijna ging dromen
  • Hé ze zingen ons liedje!
  • Ik wil hier ook met mama eens naartoe

En van hun leerkrachten

  • Wat je kunt zeggen zonder te praten
  • Kinderen herkennen zich in de voorstelling
  • Sterk verhaal
  • Wat een voorpret in de klas!
  • De gezichtjes spraken boekdelen
  • Verwondering, de klapstoeltjes waren een ervaring op zich
  • Wat een top voorstelling!

En dat kunnen we beamen. We programmeerden Droom! in ons kunstmenu voor alle 2000 leerlingen uit de groepen 3-4 in Meierijstad.  
Met het kunstmenu biedt Cultuurkade alle leerlingen uit het PO een gezamenlijke basis voor kunst en cultuur.
De opdracht van het onderwijs is in het kort: Kwaliteit & Professionaliteit, Beleving & Verwondering, Persoonsvorming & Burgerschap.

Jezelf leren kennen, de ander en andere perspectieven verkennen, je wereld vergroten en je daartoe verhouden.
In Droom! is dat niet anders. Stel dat je alles voor het eerst zou zien, horen, ruiken? Alles werd opnieuw verzonnen en ontdekt!