Alles is goed tijdens 1Ander Onderwijs

“Je krijgt geen punten, het kan niet fout, het is altijd goed!” klinkt het op vrijdag 7 juni in het Kloosterpark in Schijndel. Het zijn treffende woorden voor deze ochtend,


waar leerlingen van groep 5 en 7 van de Schijndelse basisscholen aanwezig zijn bij 1 Ander Onderwijs, het educatieprogramma van 1 Ander Festival.

De leerlingen kunnen deze ochtend een keuze maken uit maar liefst 17 workshops op het gebied van kunst, cultuur en (een beetje) gezondheid. Van beeldende kunst tot dans, improvisatietheater, poëzie, rappen, hout bewerken, bootcamp, djembé, circus, verhalen vertellen, gezonde voeding en nog veel meer.

Vrijheid, tolerantie en duurzaamheid
Het multiculturele 1 Ander Festival stelde een mooi educatieprogramma samen, waaruit iedere leerling twee workshops mocht kiezen. Samen met Cultuurkade Meierijstad zorgden ze voor een onvergetelijke dag.  “1 Ander Festival staat voor vrijheid, tolerantie en duurzaamheid”, vertelt Betty van Zutphen, die zich al 26 jaar inzet voor de organisatie van 1 Ander Festival. “Die waarden willen we kinderen dan ook meegeven met 1 Ander Onderwijs. En we willen ze iets laten dóén: met een superdivers en interactief programma. Kinderen staan nog open voor alles en die open blik is ook precies wat wij met 1 Ander Festival willen promoten: kom eens kijken naar iets wat je niet gewend bent. Kijk, luister, proef… en ontdek wat er nog meer te doen is in de wereld. Overal ter wereld is het anders, en tegelijkertijd ook weer niet zó anders. Vooroordelen hebben we allemaal, maar we zijn ook allemaal mensen. Juist in deze tijd is dat zó belangrijk om mee te geven!”

“Leef je leven”
Ondertussen is bij de workshop rappen een jongen uit groep 7 van basisschool De Heijcant aan de beurt. Terwijl de muziek klinkt, zorgt de begeleider van de workshop alvast voor een leuke inleiding. Het thema bij deze workshop is 80 jaar vrijheid, in het kader van de viering van 80 jaar bevrijding van Meierijstad die in september en oktober van dit jaar plaats zal vinden. Terwijl de jongen de sterren van de hemel rapt, staan zijn medeleerlingen en zijn juf met een glimlach te luisteren. “Leef je leven, doe het voor ons allebei!” sluit hij de rap af. “Wauw, wat goed zeg!” zegt de workshopleider. “Ik vond je rijmwoorden heel goed, echt een héél sterke rap.” “En dan zeg jij dat je niet creatief bent!” zegt de juf. De jongen, verlegen: “Ja, dit kan ik dan weer net wél!”

“Als je ervaart dat iets uit een andere cultuur heel leuk is om te doen, lekker om naar te luisteren of mooi om naar te kijken, dan zul je minder snel oordelen in de buitenwereld.”

“Dit is een mooi voorbeeld van wat kunst kan doen met kinderen”, zegt Ilona van den Koedijk, die deze ochtend vanuit Cultuurkade aanwezig is bij de workshops. “Dat ze misschien een laag zelfbeeld hebben, of bij reguliere lessen het idee krijgen dat ze niet goed mee kunnen, en dan ineens een talent van zichzelf ontdekken op het gebied van kunst. Zoals deze jongen, die denkt dat hij niet creatief is, maar wel een fantastische rap heeft geschreven.”

Respect
Maar ook het multiculturele aspect van 1 Ander Festival wordt deze ochtend gewaardeerd. “Respect, dat staat vandaag met hoofdletters bovenaan”, geeft Caroline Nicodem aan, juf van groep 7-8 van basisschool De Kring. “Want als je ervaart dat iets uit een andere cultuur heel leuk is om te doen, lekker om naar te luisteren of mooi om naar te kijken, zul je ook minder snel oordelen in de buitenwereld. 1 Ander Festival past dan ook perfect binnen het thema burgerschap dat we meegeven in ons onderwijs: we praten dan over thema’s als vrijheid, democratie, participatie, tolerantie... Ik vind het daarnaast prachtig dat kinderen ook eens met andere kunstvormen in contact komen dan bijvoorbeeld de gitaar- of balletles. Erg waardevol!”

Buiten je comfortzone treden is in ieder geval wat deze ochtend volop gebeurt. Leerlingen die eerst ongemakkelijk om zich heen kijken, om na een half uurtje volop mee te dansen met de Afrikaanse dans. Jongens die verwoed hout zagen en verklaren: “Wat dit wordt? Laten we het daar maar niet over hebben! Dit wordt een héle vreemde auto!” De leraar van de hiphopworkshop, die zegt: “Je moet gewoon helemaal in de knoop zitten, dat is het leukst!” En de leerlingen die bij de Vooroordelenkoffer nadenken over de vraag of het gewoon of vreemd is om varkensvlees te eten. Of om aan kleuters te vertellen dat er een paard over het dak loopt. “Dat gaat over Sinterklaas!” roept een meisje enthousiast. “Maar is dat nou normáál inderdaad?”

Je kwetsbaar opstellen
Ook bij stadsdichter Rick Terwindt worden de leerlingen uitgedaagd om na te denken en buiten de gebaande paden te treden. “Het is best spannend wat hier gebeurt”, vertelt hij. “We zijn begonnen met een gedicht van mij, dat we opgeknipt hebben. Ze mogen van de verschillende elementen vervolgens zelf een nieuw gedicht maken. De leerlingen van alle basisscholen in Schijndel zijn gehusseld, dus sommige kinderen kennen niemand. Dat alleen al is best spannend voor ze. Maar ze dóén het wel! Ze stellen zich kwetsbaar op. En ze verrassen daarmee ook, dat is echt schitterend!”

Elders op het terrein kijkt een moeder die deze ochtend als hulpouder mee is naar haar dochter, die over het koord van het circus loopt: “Zo heb ik haar nog nooit gezien! Normaals is ze altijd zo verlegen, en kijk haar nu: ze straalt helemaal!” Ook hier geldt, net zoals voor alles vanochtend: je krijgt geen punten, het kan niet fout, het is altijd goed.

Tekst: Dinges Tekst & Tekstadvies
​​​​​​​Foto's: Jos Kaldenhoven