Kunst op onze Kade

Hang jij de beeldende leerlijn op aan thema's of aan materialen? Hoe laat je kleuters hun eigen verhaal noteren en wat kun je met druktechnieken in de bovenbouw?


Allemaal vragen die werden beantwoord tijdens de eerste editie van Kunst op de Kade, een evenement dat Cultuurkade organiseerde samen met Phoenix Cultuur. Alle ICC'ers uit Meierijstad en enkele leerkrachten en directeuren kwamen samen rond de centrale vraag: hoe differentieer je binnen een kunstdiscipline vanuit bijvoorbeeld onderzoek, experiment en creativiteit naar onderbouw, middenbouw en bovenbouw?

Het doel van deze middag was tweeledig: antwoord krijgen op de centrale vraag, en tegelijk kennis maken met diverse aanbieders uit de regio. Als coördinatoren proberen wij de juiste match te maken voor een school, maar het is fijn om zelf al een keer kennis gemaakt te hebben met een vakdocent of culturele aanbieder en te weten of deze past bij jouw school en team.

Deelnemers konden vooraf aangeven bij welke workshops ze wilden aanschuiven en na afloop was er nog tijd voor een drankje. De ene workshop ging meer in op de grote lijn, terwijl in de andere workshop meer actief werd gekeken naar wat je in de les doet met de leerlingen, maar iedereen ging aan de slag om even te proeven aan de lessen.

Aanbieders die aanwezig waren:
1.     Verteltheater: Adri Gloudemans
2.     Muziek: Joris de Bont
3.     Grafiek: Judith Rosema
4.     Dans: Berdy Maertens-Stoof
5.     Beeldend: Wieteke en Mignon, (Artisjok & Olijfje

Wij zijn blij met deze middag, van de deelnemers hoorden we positieve geluiden en ook de aanbieders vonden het fijn een kans te krijgen zich te presenteren. Een geslaagde middag, die we in het najaar nog eens gaan herhalen.