Werken aan een soepele overgang van PO naar VO
Hoe kan de leerling die van groep 8 naar klas 1 gaat, zélf zichtbaar maken wie hij is, wat hij belangrijk vindt en hoe hij naar de wereld om zich heen kijkt, zodat de leraar van groep 8 zicht heeft op de ontwikkeling van deze leerling en de leraar van klas 1 zicht krijg wie de leerling is en wat hij met zich meebrengt richting de school?
Het einde van de basisschooltijd: een afscheidskamp, eindmusical en een lange zomervakantie. En daarna start je als leerling opnieuw op de middelbare school van jouw keuze. Een nieuwe start én een nieuw hoofdstuk. Maar hoe zit het met de borging van jouw opgedane kennis en ervaring op het gebied van cultuureducatie van de basisschool naar voortgezet onderwijs? Hoe kan de nieuwe middelbare school profiteren van de opgedane bagage op het gebied van cultuureducatie?
De drie werkbladen bieden een invulling van dit vraagstuk, om als leraar met de leerlingen mee aan de slag te gaan.
De werkbladen zijn zowel te gebruiken in groep 8 van de basisschool als in de onderbouw van de middelbare school. Indien gewenst kan het niveau aangepast worden door bepaalde vragen of opdrachten achterwege te laten. Start met het doornemen van de lerarenhandleiding om daarna aan de slag te gaan met de werkbladen voor de leerlingen.