In 'Kleine dingen, grote verhalen' laat kunstenaar Niels Hoebers leerlingen spelenderwijs ontdekken wat er schuilgaat achter ogenschijnlijk alledaagse taferelen. We zijn te gast in zijn atelier. We zien hoe hij daar allerlei vrij gewone spullen opstelt. Hij filmt deze stap voor stap (stop-motion) en zo worden het levende schilderijen.
De leerlingen worden uitgedaagd om goed te kijken. Wat zie je? Wat denk je dat er gebeurt (na de film)? Hoe denk je dat het gemaakt is? Hoe groot denk je dat het atelier is?
Voor zijn animatiefilms bouwt Niels mini-ruimtes en maakt hij miniaturen, zo speelt hij met de waarneming; de kleinste bloemetjes worden kolossaal. Iets wat stilstaat beweegt toch! Dat zie je echter pas na goed kijken, bij de eerste blik lijkt er niets aan de hand.
Speciaal voor jullie heeft Niels in de kunst-op-school tentoonstelling 'Kleine dingen, grote verhalen' zijn atelier in miniatuur nagebouwd. Dat geeft een ander beeld. Niels toont (wat van) zichzelf zonder dat je hem letterlijk ziet en zo prikkelt hij de verbeelding van de leerlingen. Het nodigt uit tot een gesprek over wie je bent en hoe je je verhoudt tot de omgeving. Ziet iedereen hetzelfde of zie jij iets anders? Wat zie je nog meer?
Daarna gaan de leerlingen in groepjes zelf aan de slag met het maken van een filmpje. Zo worden ze zelf maker én verteller.
Over Niels
Naast zijn vrije werk heeft Niels ook filmpjes gemaakt voor goede doelen, tv en musea, zoals Naturalis in Leiden. Een werk is aangekocht door Museum Voorlinden in Wassenaar. Ook heeft hij nachtlampjes van Nijntje en Peppa Pig laten bewegen in zijn animaties.
Zijn wereld gaat over fantasie tot leven brengen met film.
Hier werk je aan bij 'Kleine dingen, grote verhalen’
Wie naar kunst kijkt, kijkt naar zichzelf, wie ben ik, hoe verhoud ik me tot de ander, je inleven in een ander, reflecteren, kijken, vertellen, maken.
Waarom hebben wij gekozen voor 'Kleine dingen grote verhalen'
Voor een paar weken kunst in school. Een tentoonstelling op school, in de klas. Door het succes van ‘Voor Even” (ook een kunst-in-school-project) wilden we ook iets voor de onderbouw in school aanbieden. Echter vonden wij niet iets wat wij passend vonden bij persoonsvorming, ik en de ander, gericht op kijken, ruimtelijk werk en reflecteren. Dus deze kunst-in-school is nieuw, op ons verzoek in de maak. Kunstenaar Niels wordt door Kunstloc Brabant begeleid.
Praktisch