Educatieprojecten rondom duurzaamheid

SNENS ontwikkelt al zo'n 10 jaar projecten voor PO en VO rondom thema's als (zwerf)afval en circulaire economie, klimaatadaptatie en energie. Duurzaamheidseducatie dus.


Denk hierbij aan onderwerpen zoals afval scheiden, kauwgom, biodiversiteit, water, minder energieverbruik etc.
SNENS gebruikt theater, muziek, creativiteit en nieuwe media om de leerlingen 'aan' te laten gaan, en om de thema's te laten beklijven.
Een project kan bestaan uit een kick-off, workshops, theatervoorstelling, lesbrieven, gastlessen en/of instructievideo's. Het is maar net wat past bij de vraag en de doelgroep.

Hieronder een aantal voorbeelden van wat SNENS voor andere opdrachtgevers heeft ontwikkeld. Het is ook mogelijk om deze concepten met kleine aanpassingen op maat te maken voor jouw specifieke vraag, of iets totaal nieuws.

  • Footprinters is een project voor eerste- en tweedejaars leerlingen van middelbare scholen waarin ze originele oplossingen bedenken, en presenteren aan een vakjury, voor allerlei duurzaamheidsvraagstukken. o.a. voor gemeentes Valkenswaard en Breda. Bekijk hier het stappenplan met instructievideo's.
  • Zero Trash werkt in de basis hetzelfde als Footprinters, maar is toegespitst op zwerfafval. o.a. voor gemeentes Tilburg en Loon op Zand.
  • Rommelroulette / Russisch roulette met het klimaat. Spannend en interactief spel waarin de deelnemers met elkaar de strijd aangaan: wie heeft de meeste kennis in huis over thema's als (zwerf)afval, klimaatadaptatie en energie? De croupier draait aan het rouletterad,  fiches worden ingezet...rien ne va plus! Wie komt er als winnaar uit de bus?
  • In de animatievideo 'De avonturen van Billie Beker' neemt de herbruikbare drinkbeker Billie basisschoolleerlingen mee op reis langs de verschillende fases van afvalverwerking met als doel: 'Van afval naar grondstoffen'. Deze les wordt ingezet op heel veel verschillende basisscholen in Nederland.
  • KauwgomKunst: Uitgetrapte stukjes kauwgom worden miniatuurschildersdoekjes die beschilderd worden door leerlingen om zo als 'streetart' aandacht te vragen voor kauwgom als zwerfafval.
  • RommelRidders. Belevingstheater: Koning Ozoschoon heeft hulp nodig! Om tot Rommelridder geslagen te worden, moeten de kinderen eerst wat kennis hebben over afval: wat is zwerfafval eigenlijk? En wie ruimt het op? Waarom is het niet goed? Met alle kennis in hun plunjezak, worden de allerkleinsten 'geslagen' tot RommelRidder. Met een knijpstok als zwaard (en ridderhesjes) gaan zij op pad: krijgen zij het land van de koning weer o zo schoon?
  • RommelRecherche. Belevingstheater meets escaperoom - met zowel versie voor gr. 5/6 als voor gr. 7/8: De hoofdinspecteur van de stad heeft een spoedklus voor de leerlingen! d.m.v. 'forensisch' onderzoek (incl. aanwijzingen en tips) komen de leerlingen er zelf achter: het zwerfafvalprobleem moet worden aangepakt! Niets wat de inspecteur heeft geprobeerd werkt; het volk blijft maar rommel op straat gooien. Lukt het de rommelrecherche wel om een goede oplossing te bedenken?
  • Trashtafette. Een actief en spannend spel op het schoolplein of in de gymzaal waarin 2 teams het in estafettevorm tegen elkaar opnemen. Een heuse showmaster presenteert deze wedstrijd lekker 'over the top'. Welk team heeft het snelst de meeste antwoorden goed en raadt het woord?
  • Stadsjutters & Zwerfbeelden. Zoals een strandjutter de kust afstruint op zoek naar aangespoelde juweeltjes, struint een stadsjutter de straten af op zoek naar zwervende parels. Met precisie en nieuwsgierigheid brengen zij hun buit binnen, sorteren alles op vorm, materiaal en verbindingsmogelijkheden om er vervolgens een bijzondere sculptuur van te maken, ‘Zwerfbeeld’ genaamd. Een ‘zwerfbeeld’ is een kunstwerk dat het zwerfafvalprobleem visueel maakt en aan de kaak stelt. Wie weet exposeert de gemeente deze beelden op markante plekken in de stad? (Denk hierbij ook aan een verbinding met vrijwilligers die zwerfafval rapen.) Doe dit voor meerdere straten/wijken, en je brengt op een kunstzinnige manier het zwerfafval in beeld, en in kaart.
  • Water-Race-Challenge. De aarde wordt steeds warmer, en een zomer zonder hittegolf komt niet meer voor. De aarde droogt uit! Leerlingen krijgen de uitdaging om een goed werkende waterbaan te bouwen van Z(ee) naar A(arde). Welke groep lukt het om zoveel mogelijk water bij de aarde te krijgen?
  • Wie doet Wat?! - Week Challenge. ​​​​​​​Leerlingen gaan de challenge aan om gedurende 1 week 1 ding in hun gedrag (in en om huis) klassikaal te veranderen. Bijvoorbeeld: 'maximaal 5 minuten douchen', of 'drinkbekers mee naar school nemen i.p.v. drinkpakjes'. Op het einde van de week kunnen ze op het werkblad precies uitrekenen wat de opbrengst is van hun gedragsverandering (bv. 125 drinkpakjes minder verbruikt). De groep met de meeste opbrengst in 1 schooljaar wint de challenge!

Wil je eens sparren over de mogelijkheden?
SNENS, Nancy Swaanen, nancy@snens.nl
www.snens.nl