Open blik
‘VerderKijken DoorDenken’ is een lespakket voor groep 1 t/m 8 waarin platen van lokale, nationale en internationale kunstwerken zijn opgenomen met bijbehorende reflectievragen. Leerkrachten hebben met dit lespakket handvatten om laagdrempelig met leerlingen naar kunst te kijken en over kunst te praten. Zonder dat je als leerkracht alles over het kunstwerk hoeft te weten. Leerlingen komen in aanraking met diverse kunststromingen en -disciplines en leren met een open blik naar hun omgeving te kijken. In de gesprekken die je krijgt middels de kaarten gaat het om kijken naar jezelf en de wereld. Het reflecterend vermogen van de leerlingen wordt vergroot.
Kunstkaarten
Op de voorkant van iedere kunstkaart staat een afbeelding van het kunstwerk dat besproken zal worden (ook digitaal beschikbaar). Op de achterkant is informatie over de kunstenaar en/of het kunstwerk te vinden, samen met de vragen die bij het werk gesteld kunnen worden. Deze vragen zijn ter ondersteuning van het gesprek. Ze zijn opgesteld vanuit de Thinking Routines.
Het project is voor de groepen 1 t/m 8 in zijn geheel digitaal beschikbaar. Het is voor gebruik in de groepen 1 t/m 8 dus niet noodzakelijk om het daadwerkelijke pakket in huis te hebben. Door een boeking te maken ontvang je een reminder met toegang tot het lesmateriaal in de periode van jouw keuze. Het digitale lesmateriaal bevat zoveel kaarten dat er bij elk thema wel een passende kunstkaart te vinden is.
Er is ook een fysiek pakket beschikbaar, dat bestaat uit:
- negen kaarten met kunstwerken uit ‘de grote wereld’ (nationaal en internationaal) (drie per bouw);
- negen kunstkaarten met openbare kunstwerken uit Meierijstad;
- drie ‘lege’ kunstkaarten met een Thinking Routine die toepasbaar is op een (of meer) kunstwerken die de leerkracht interessant vindt of bijv. een kunstwerk in de omgeving van de school;
Mooi om leerlingen in een coöperatieve werkvorm te laten praten over kunst