Dit project gaat over het morele dilemma van de Veghelse Paula Pottgiesser. Met haar onderduikersnetwerk wist zij tientallen joodse onderduikers uit handen van de Nazi’s te houden.
Daarbij moest het onderduikersnetwerk in het geheim opereren. Een klein kaboutertje dat enkele jaren geleden opnieuw opdook, speelde daarin een grote rol.
De keuzes die Paula en haar onderduikersnetwerk maakten, waren niet altijd de keuzes die andere mensen zouden maken.
De opbouw van de lessen:
Les 1 is een kennismaking met het onderduikersnetwerk en de kabouter van Paula Pottgiesser tijdens de Tweede Wereldoorlog aan de hand van authentieke bronnen uit 1944. (Op school, 45 minuten)
Les 2 start met een waargebeurd verhaal van Paula Pottgiesser. Leerlingen verkennen vervolgens vanuit verschillende posities de keuzes en afwegingen die in het verhaal voorkomen. (Op school, 30 minuten)
Les 3 is een bezoek aan de Bibliotheek Meierijstad en Heemkundekring Vehchele (Raadhuis in Veghel, 90 minuten)
In een circuit met verschillende werkvormen gaan leerlingen groepsgewijs aan de slag met:
- een verdieping op het dilemma van Paula Pottgiesser en de keuze waar een gastgezin uit Zijtaart daardoor voor kwam te staan. De onderliggende vraag aan de leerlingen is “Wat vind jij dat het gezin moet doen?”;
- een speurtocht naar de exacte locatie van het boekwinkeltje van Paula Pottgiesser in het Veghelse centrum en het ontdekken van de échte kabouter in de archiefkelders van het Raadhuis;
- het verbinden van de gebeurtenissen in Veghel en de regio aan het grotere verhaal van de Tweede Wereldoorlog;
- het onderzoeken van fragmenten uit kinderboeken die het verhaal van die gebeurtenissen vertellen;
- een dichtsessie waarin de leerling wordt uitgedaagd te reflecteren op het verhaal van Paula Pottgiesser en de betekenis in het nu.
Les 4 is een optionele opdracht, waarbij leerlingen als verwerkingsopdracht in de klas een filmposter of SIRE-poster ontwerpen met daarin een boodschap die de betekenis van het lesproject voor hen reflecteert. De posters worden vervolgens geëxposeerd in een tijdelijke tentoonstelling van Bibliotheek Meierijstad.
Waar je aan werkt met Stiekem goed doen?
Burgerschap (vrijheid, solidariteit, denk- en handelswijzen), erfgoed, bronnenonderzoek (met authentieke bronnen uit 1944), perspectieven verkennen, gebeurtenissen in de regio verbinden aan WO2, onderzoeken van fragmenten uit kinderboeken, dichten, kritisch denken.
Waarom we voor Stiekem goed doen? hebben gekozen
Inhoudelijk zit dit project steengoed en stevig in elkaar. Natuurlijk zijn wij erg gecharmeerd van de morele dilemma's. Het is dan ook een waardenvolle aanvulling op Wat is het je Waard?
De reacties van scholen na 80 jaar vrijheid waren unaniem heel erg goed en enthousiast. De kerngroep bestaat uit erfgoedvrijwilligers, bibliotheekmedewerkers en een dichter; elk met hun eigen expertise en ervaring maakt dit een goed op elkaar afgesteld geheel.
Dit project wensen we alle groepen 7-8 toe!
Praktisch:
- Via het boekingssysteem reserveer je de activiteit in het Raadhuis in Veghel, dat is de afsluiting van het project. Zorg ervoor dat je genoeg voorbereidingstijd hebt voor les 1 en 2.
- Deze activiteit is onderdeel van het volledige kunstmenu; ook deelnemende scholen uit Schijndel en Sint-Oedenrode zijn welkom ondanks dat het zich afspeelt in Veghel.
- Niet geschikt voor combinatiegroepen met groep 6
Deze activiteit is tot stand gekomen in samenwerking tussen Bibliotheek Meierijstad, Heemkundekring Vehchele en Taalbeleving.
Wauw, wij hebben gewoon de echte kabouter gezien!