Van wie is die koffer? Met Overgisteren gaan de kleuters op bezoek bij het Museum Jan Heestershuis en maken ze in de klas hun eigen museum.
Er is een koffer gevonden. De leerkracht vond hem gewoon op straat en hij staat nu in de klas. Van wie zou de koffer zijn? De kinderen maken de koffer open en vinden allerlei bekende en onbekende voorwerpen. De vondst van de koffer is voor de kleuters het begin van een ontdekkingstocht naar de begrippen 'museum', 'vroeger' en 'bewaren', met als hoogtepunt een bezoek aan het museum. De mysterieuze koffer en ieder voorwerp daarin vertelt een verhaal. Net als de bijzondere voorwerpen die de kleuters van huis meenemen om een museum in de klas in te richten.
Maar wat is een museum nou precies? En waarom zou je eigenlijk voorwerpen van vroeger bewaren? Met Overgisteren leren de leerlingen communiceren over voorwerpen en wordt hun woordenschat uitgebreid.
Hier werk je aan bij ‘Overgisteren’
Taalontwikkeling (woordenschat), rekenen, handvaardigheid, tekenen, muziek, spel, verhalen. Met als thema’s ‘vroeger’ en ‘museum’. Burgerschapsbouwsteen: identiteit.
Waarom hebben wij gekozen voor ‘Overgisteren’?
De nieuwsgierigheid van kleuters wordt in dit project ten volle benut. Het vinden van de koffer wordt een ware ontdekkingstocht naar de mensen, voorwerpen en woorden die bij een museum horen. Het lesmateriaal is door Erfgoed Brabant onlangs vernieuwd en voorzien van filmpjes. De activiteiten in het museum zijn afwisselend en spreken verschillende vaardigheden aan. Door het enthousiasme van de vrijwilligers is het een bijzondere en aangename kennismaking met het lokale museum en erfgoed.
Praktisch
Het project hebben we ook als opstapje gebruikt om hier op school een eigen museum in te richten. Zo ging het nog meer leven bij de kinderen.