Groep 5 en 6: industriële ontwikkeling Veghel en vervoer
Het programma voor groep 5 en 6 heeft alles te maken met vervoer en logistieke ontsluiting. Trein- en tramverbinding, de binnenhaven en de Zuid-Willemsvaart spelen hierin een belangrijke rol. Wat weten we eigenlijk al van de fabrieken en de industrie in de omgeving? Tijdens de eerste les wordt er een grote kaart van Veghel en omliggende dorpen getoond op het digibord. Er staan veel grote bedrijven en fabrieken in Veghel en omgeving. Hoe komt dit toch? Welke fabriek(en) zijn er (nog) gevestigd in ons eigen dorp? Leerlingen verzamelen materiaal om het eigen dorp te promoten op een creatieve manier.
Er is een keuze bij aanvang van het project om drie lessen te besteden aan dit onderwerp of het traject van onderzoekend leren te starten en te werken in zeven stappen.
De drie lessen bestaan uit:
De zeven stappen bestaan uit:
1) een startactiviteit
2) onderzoeksvraag stellen en plannen project
3) start onderzoek
4) excursie naar belangrijke industriële plekken in de eigen woonkern (waarbij de leerlingen foto’s maken)
5) verwerken van de onderzoeksgegevens
6) het maken van een presentatie
7) een evaluatie.
Hierop volgend is er ook lesmateriaal voor groep 7-8, over de industriële ontwikkeling van Veghel aan CHV Noordkade incl. een spannende ontdekkingstocht bij Phoenix Cultuur.
Lesmateriaal
Het lesmateriaal sluit aan bij de Tijd van burgers en stoommachines en onderwerpen uit de Canon van Meierijstad. Het bestaat uit een beknopte leerkrachtenhandleiding inclusief linkjes naar bronnendocumenten voor leerlingen. Het project kan uitgevoerd worden in drie lessen, of volgens de methode onderzoekend leren in zeven stappen.