Hubertus de Gouden Haan waait tijdens een storm van de kerktoren zo de zandbak van de school in! De kinderen van groep 1 & 2 laten hem aansterken in de poppenhoek en hebben een heleboel vragen voor Hubertus. Wie is hij en waar komt hij vandaan?
Hubertus gaat met de leerlingen op ontdekkingstocht door de school en de buurt. Zo leren ze hun buurt goed kennen en leren ze goed kijken naar de omgeving waar ze anders vrolijk iedere dag aan voorbij lopen. Het leren lezen en herkennen van de eigen omgeving draagt bij aan het ontwikkelen van cultureel bewustzijn en is een eerste kennismaking met erfgoed in de directe omgeving van de school. Daarom noemt Erfgoed Brabant dit het méést lokale erfgoedproject wat er is.
Leergebied | Oriëntatie op jezelf en de wereld. Thema's: Omgeving, school, buurt. |
Leerdoelen | De leerling kan benoemen welke bijzondere objecten of landschapselementen hij/zij ziet in de eigen schoolomgeving. Denk aan een groot huis, een ronde toren, een lange rij bomen of een hoge dijk. |
Lesmateriaal | Docentenhandleiding met kopieerbladen voor o.a. woordkaarten en themamateriaal, |
Het meest lokale erfgoedproject wat er is