Tijdens Hoe Dan?! in de klas krijgen de leerlingen een kijkje achter de schermen van Het Noordbrabants Museum en de kunstenaar Thomas Trum.
Een museumdocent komt met een museumkist naar de school. Daar zit een echt kunstwerk van Thomas Trum in dat normaal gesproken in het museum zou hangen.
Middels korte filmpjes zien leerlingen hoe Thomas Trum's kunstwerken tot stand zijn gekomen.
Maar ook: hoe doen we dat nou in een museum? Waarom zijn we zo voorzichtig met die kunstwerken? Hoe worden ze verpakt? En hoe krijgen ze uiteindelijk een plek in een tentoonstelling?
Vervolgens gaan ze als professoren te werk en doen onderzoek naar verpakkingsmateriaal. Daarbij worden de ontwerpskills van de leerlingen aangesproken.
Het is niet zomaar een doosje maken, er moet een delicaat kunstwerk worden beschermd, namelijk een ei.
In kleine groepjes gaan ze van start en bedenken samen hoe het ei heel te houden tijdens de uiterst spannende valtest. Wiens ei zal de test doorstaan?! En lukt dit niet, welke aanpassingen zouden nodig zijn voor een volgende keer?
Hier werk je aan
Leren ontwerpen en onderzoeken, samenwerken, leren op eigen werk en dat van anderen te reflecteren.
Waarom wij hebben gekozen voor Hoe Dan?!
Het is niet altijd haalbaar om naar een museum toe te gaan. Maar een museum kan wel naar school toe komen met een echt kunstwerk. Een fijne kennismaking met Het NoordBrabants Museum, maar dan in de klas!
De les is een mooie combinatie tussen kijken en zelf actief aan de slag.
Praktisch
Juf ik had echt niet gedacht dat het ei heel zou blijven?!