Kennismaken met Henk Wittenberg
Beeldend

Henk Wittenberg (67) is voormalig leerkracht en 35 jaar professioneel grafisch ontwerper en illustrator. Daarnaast schreef hij kinderboekjes en werkte hij mee aan taalprojecten en -methodes voor het basisonderwijs. Hij maakt ontwerpen voor boeken, toneeldécors en illustraties op educatief gebied, voor de Onderwijstelevisie, voor bedrijven, de Efteling en vele andere organisaties. Spelen met woorden, letters en leestekens is zijn passie. In 2012 bracht hij samen met Danker Jan Oreel een succesvolle strip uit over de geschiedenis van Brabant.

Henk Wittenberg biedt drie mogelijkheden aan op het gebied van Cultuureducatie. Alledrie de projecten zijn ook te boeken voor het Voortgezet Onderwijs:

•    Een project ‘Ontwerpen’ voor de bovenbouw.
Ontwerpen is een proces waarbij taal en tekenen in dienst staan van het resultaat. Kinderen hebben dit proces waarschijnlijk niet eerder doorlopen. Door in te gaan op de vele aspecten bij het ontwerpen, en de uitwerking daarvan krijgen kinderen een heel andere kijk op het creatieve proces. Samenwerking en reflectie staan centraal. Onderdelen uit het proces, zoals het vormgeven van een enkel woord, kunnen ook los worden gebruikt bij een thema of een project. Hierbij leren kinderen anders te kijken naar communicatie. Samen ontwerpen ze een nieuw logo voor de school of een poster voor de musical van groep 8.

  • Ze ervaren de criteria waaraan posters of logo’s moeten voldoen.
  • Ze leren werken met abstracties en stylering.
  • Ze ervaren het bestaan van verschillende lettertypen en de gevoelswaarde van woorden en letters.

•    Een cursus ‘Striptekenen’ vanaf groep 4.
Door oogjes te plakken of te tekenen op elk willekeurig voorwerp wordt het een figuurtje. Wat is de uitdrukking? Verzin een tekstballoon. Zo begint dit project. Kinderen leren niet het perfecte stripfiguurtje te tekenen, maar vanuit vrije vormen hun eigen stripje te ontwikkelen. 
Uitgangspunt bij het project ‘Striptekenen’ is dat je niet geweldig hoeft te kunnen tekenen. Het gaat over betekenis geven aan onderdelen die de basis vormen voor een stripje of cartoon. We behandelen emoties en houdingen, mimiek en situaties die aanleiding geven tot dialoog. Taal vormt de basis. Een project om met minimale middelen het maximale te bereiken, namelijk creativiteit. Zowel voor leerkrachten als leerlingen en
flexibel in te zetten binnen een thema. 

•    Een lezing over het ontstaan van de ‘Brabantstrip’ 
Twee jongeren maken via een App op hun mobieltje een reis door de tijd op Brabantse bodem. Dit scenario vormt de basis voor een stripboek over de geschiedenis van Noord-Brabant. Een lichtvoetige en humoristische wijze om kennis te nemen van onze historie van Bergen op Zoom tot Eindhoven en Den Bosch. Over zandgronden, keuterboeren, de Peel, de dorpen en de beekdalen. Geen geschiedenisboek vol met jaartallen en adellijke families, maar een historisch verantwoord overzicht van wat de mensen in dit deel van Nederland is overkomen. Hier en daar met commentaar in ‘sappig’ Brabants dialect! De strip sluit aan bij de Canon van Brabant op het gebied van erfgoed, historie en kunst.

De lezing duur ca. 1 uur voor groep 7 en/of 8 als invulling van een culturele middag of anderszins. Met veel grappig beeldmateriaal (uit de strip), over hoe je een droom uit laat komen, over hoe een strip wordt gemaakt en over de geschiedenis van Brabant. Kortom, passie, tekenkunst, taal en erfgoed ineen. Bovendien kunnen scholen of leerlingen na afloop tegen zeer gereduceerde prijs de strip aanschaffen. Een aanrader!! In overleg met de leerkracht kunnen er een aantal thema’s uit de strip worden toegelicht in speciale lessen. Deze worden gegeven door een van de makers van de strip.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met info@studiowittenberg.nl of 06-20739443. 

Ontwikkeld voor Groep 4, Groep 5, Groep 6, Groep 7, Groep 8, Voortgezet onderwijs
Rol leerlingen Actief
Maximaal aantal klassen 1
Maximaal aantal deelnemers 32
Kosten U dient ingelogd te zijn om de kosten in te zien.
Locatie Klaslokaal
Tijdsinvestering nader te bepalen
Benodigde materialen Nader te bepalen
Benodigde ruimte klaslokaal
(Rij-)ouders / verzorgers mogen de activiteit bijwonen.