De Koppige Kruiden
Erfgoed

De Koppige Kruiden

In de oude kruidentuin van het museum groeien heel veel mooie en bijzondere kruiden. Sommigen
ruiken lekker, de ander smaakt goed en er zijn kruiden die heel gek voelen of er gek uitzien. In de tuin
groeit sinds kort echter een wortel die zich niet wil laten zien. Door middel van het gebruiken van
hun zintuigen moeten de leerlingen er achter zien te komen wat er precies mis is met de wortel.

In het museum worden alle leerlingen verwelkomd door het kruidenvrouwtje die de klas alleen toegang verleent als de klas het juiste wachtwoord weet. Dit wachtwoord wordt tijdens de voorbereidingen uitgelegd en ingestudeerd. Als een grote slinger lopen ze door de kruidentuin en nemen ze plaats bij het kruidenvrouwtje op een groot kleed. Het kruidenvrouwtje vertelt de leerlingen het verhaal van de Zingende Wortel. Daarna gaan de kinderen in groepjes van 4 of 5 kleuters, begeleid door een ouder van school, de kruidentuin in. Ze verkennen de planten en maken korte opdrachten. Alle zintuigen komen hierbij aan bod: ruiken, proeven, kijken en voelen. Als ze hebben geleerd hebben over de bijzondere planten in onze kruidentuin gaan ze zelf hun eigen, bijzondere wortel maken.

Doelstelling

Het project ‘De Koppige Kruiden’ sluit aan bij de themagebieden Nederlands, Kunstzinnige Oriëntatie en Oriëntatie op Jezelf en op de Wereld. Het project heeft de volgende doelen: Leerlingen…

·         Leren door het gebruik van de zintuigen onderwerpen uit de directe omgeving te verkennen. Deze onderwerpen worden spelend, bewegend en luisterend verkend. (kerndoel 54)

·         Leren dat van elkaar verschillende organismen dezelfde functionele onderdelen hebben en dat planten veranderen met de seizoenen (kerndoel 40)

·         Leren over de zintuigen en gebruiken ze om de verschillende onderdelen van een plant te herkennen en te benoemen. (kerndoel 41)

Voorbereidende les

De school ontvangt voor het museumbezoek het verhaal over de Zingende Wortel dat aan de klas wordt voorgelezen. Naast het verhaal worden er bijbehorende prenten meegeleverd. Deze prenten kunnen op de meest creatieve wijzen worden ingekleurd door de kleuters. De school wordt aangeraden in de klas ook zaadjes (zoals tuinkers) te planten zodat de klas het groeiproces van kruiden kan volgen. Hieraan wordt tijdens het museumbezoek ook aandacht besteed.

Begeleiding en vervoer

Voor 'De koppige kruiden' worden de leerlingen in groepjes van vier (hoogstens vijf) kinderen verdeeld. Per groepje moet er 1 begeleider aanwezig zijn. Deze begeleidt actief de groepjes bij het maken van de opdrachten. 

​​​​​​​Corona-maatregelen

Museum Krona zal ten alle tijden de richtlijnen van de Rijksoverheid, het RIVM en de Museumvereniging blijven volgen. Dit project is zo ingedeeld dat de klas in kleinere groepjes wordt ingedeeld en er overal een goede afstand in acht kan worden genomen. Mochten er wijzigingen plaatsvinden die invloed zouden kunnen hebben op de boekingen van dit project dan wordt dit altijd met de scholen gecommuniceerd. 



De fijne ontvangst en voldoende variatie in activiteiten tijdens ons bezoek. Er werd op een positieve manier gecommuniceerd in de richting van de kinderen.
Beoordeeld met een 7.5 Bekijk de reviews
Ontwikkeld voor Groep 1, Groep 2, Groep 3
Rol leerlingen Actief, Receptief, Reflectief
Maximaal aantal deelnemers 30
Kosten U dient ingelogd te zijn om de kosten in te zien.
Locatie Museum Krona
Tijdsinvestering 1 uur 15 minuten
Benodigde materialen -
(Rij-)ouders / verzorgers mogen de activiteit bijwonen.
Aanbieder Museum Krona