Feest! In de Abdij
Erfgoed

Feest! In de Abdij - Groep 5-8

Gratis busvervoer!
'Feest! In de Abdij' is toegankelijk voor alle scholen in Noord-Brabant en aangrenzende provincies. Voor alle scholen in dit gebied* is er gratis busvervoer beschikbaar van en naar het museum. Neem hiervoor contact op met het museum.

Ieder jaar is het Kerstmis, Suikerfeest, Chanoeka en Carnaval. We gaan lekker eten en geven elkaar cadeautjes. Maar wat vieren we eigenlijk? Waar komen deze feesten vandaan en wat is hun betekenis? Daar kom de leerlingen achter in ‘Feest! In de Abdij’. Aan de hand van echte kunstwerken en bijzondere voorwerpen leren kinderen over verschillende religieuze feesten en hun eeuwenlange tradities.

Vanaf aankomend jaar is 'Feest! In de Abdij' met een volledig nieuw programma ook beschikbaar voor groep 5-6!

In 'Feest! In de Abdij' onderzoeken de leerlingen door middel van opdrachten, spelletjes en een rondleiding door het museum waar verschillende feesten vandaan komen en hoe ze gevierd worden. Hierbij staan christelijke, joodse en islamitische feesten centraal. Na een gezamenlijke introductie over waarom we verjaardagen vieren en waar onze namen vaak van zijn afgeleid, gaan de leerlingen in groepen van 4 aan de slag. Door middel van een circuitmodel komen de leerlingen met verschillende feesten in aanraking en beginnen ze overeenkomsten en verschillen te zien. 

Doelstelling
Het programma Feest! In de Abdij is ontwikkeld voor groep 5-8 van alle basisscholen en heeft de volgende doelen:

Leerlingen…

  • raken vertrouwd met achtergronden en verhalen van religieuze feesten in multicultureel Nederland en de invloed van deze feesten op de ordening van het kalenderjaar. (kerndoel 52)
  • leren belangrijke begrippen en kenmerken van de godsdienstige stromingen. (kerndoel 38)
  • leren door middel van museale voorwerpen en audiovisuele middelen over de overeenkomsten en verschillen van feesten binnen verschillende religies en kunnen deze aan andere presenteren. (kerndoel 3 en 51)
  • leren de tradities en feesten van andere religies respecteren en waarderen. (kerndoel 37 en 56)

De lesprogramma’s kunnen worden ondergebracht bij het leergebied Oriëntatie op Jezelf en de Wereld, Nederlands en Kunstzinnige Oriëntatie. Ook heeft het programma raakvlakken met de vakken geschiedenis en godsdienst/ levensbeschouwing.

Voorbereidende les
Op de website weetwatjeviert.nl/lesmateriaal staan verschillende themalessen rondom feesten in Nederland. Maak een van de themalessen samen in de klas en bereid je voor op het museumbezoek. Ook kunnen de leerlingen op de site iets leren over de achtergrond van hun eigen verjaardag en staat er een kalender wanneer welk feest wordt gevierd. Zo beginnen ze feestelijk het bezoek aan het Museum Krona.

Corona-maatregelen

Museum Krona zal ten alle tijden de richtlijnen van de Rijksoverheid, het RIVM en de Museumvereniging blijven volgen. Dit project is zo ingedeeld dat de klas in kleinere groepjes wordt ingedeeld en er overal een goede afstand in acht kan worden genomen. Mochten er wijzigingen plaatsvinden die invloed zouden kunnen hebben op de boekingen van dit project dan wordt dit altijd met de scholen gecommuniceerd. 


*- Met uitzondering van scholen in Uden zelf. Scholen in bijv. Volkel en Zeeland kunnen hier wel gebruik van maken. 

'FEEST! In de abdij’ maakt onderdeel uit van ‘Feest! Weet wat je viert’, een initiatief van Museum Catharijneconvent.


De begeleiding van het museum was goed.

Reviews



Bekijk alle reviews
Beoordeeld met een 8.3 Bekijk de reviews
Ontwikkeld voor Groep 5, Groep 6, Groep 7, Groep 8
Rol leerlingen Actief, Receptief, Reflectief
Maximaal aantal deelnemers 30
Kosten U dient ingelogd te zijn om de kosten in te zien.
Locatie Museum voor Religieuze Kunst
Tijdsinvestering 1 uur en 15 minuten
Benodigde materialen Door museum geregeld
Benodigde ruimte Permanente educatietentoonstelling
Benodigde ondersteuning leerkrachten/ouders/verzorgers 1 docent, ouders
(Rij-)ouders / verzorgers mogen de activiteit bijwonen.
Aanbieder Museum Krona