“Wacht eens even, ik hoor iets! Het komt bij jullie vandaan!” Zo ontmoeten de leerlingen Felix de Fluisteraar in de eerste video. Felix heeft namelijk een gave om persoonlijke verhalen op te vangen. Uit alles, en van overal vandaan.
Wunderkammer is een bijzonder erfgoedproject, omdat het niet over het erfgoed in de omgeving van de leerling of het erfgoed van ons allemaal gaat, maar juist het persoonlijke erfgoed van de leerling.
Wat vinden zij belangrijk, welk verhaal of welke herinnering willen ze delen en welke materiele sporen dragen die herinneringen en verhalen? Een project over verhalen, betekenisgeving, over hoe je tot een verzameling komt en hoe dat kan zorgen voor verbinding.
Stap voor stap ondersteunt Felix in een serie video’s zowel leerkracht als leerlingen om zelf een Wunderkammer te maken: een bonte verzameling voorwerpen die symbool staan voor de persoonlijke verhalen van de leerlingen. Verhalen die zo bijzonder zijn, dat ze het meer dan waard zijn om te delen.
Door deze voorwerpen en verhalen te verzamelen, te vertellen, naar te luisteren, te waarderen en te presenteren, leren we de vertellers van de verhalen beter kennen.
Hier werk je aan bij Wunderkammer
Ontdekken, het delen van een persoonlijk verhaal
Burgerschapsbouwstenen: Open staan voor elkaar, inleven in de ander, reflecteren, identiteit.
Waarom hebben wij gekozen voor Wunderkammer
In dit erfgoedproject staat het delen van persoonlijke verhalen centraal. Op een laagdrempelige manier, door middel van voorwerpen, worden er allerlei verhalen verzameld. Leerlingen leren verhalen te delen en naar elkaar te luisteren. Iedereen heeft zijn eigen verhaal!
Praktisch
De leskist Wunderkammer kun je met meerdere groepen 1 t/m 4 tegelijk inzetten.
Het lesmateriaal is digitaal en daardoor altijd beschikbaar.
De materialen uit de leskist kun je gezamenlijk gebruiken door het bijvoorbeeld op de gang of een leerplein te plaatsen.
Bronvermelding foto's en video: SNENS.
Met het project Wunderkammer leren de kinderen om naar elkaars bijzondere verhalen te luisteren