De multimediakoffer bevat iPads met de app Stop Motion Studio, statieven en lesmateriaal om animatiefilms in de stop-motiontechniek te maken.
De leerlingen worden regisseur, maker, animator en toeschouwer van de in de klas gemaakte stop-motionanimaties. Ze gebruiken hun fantasie, bedenken een hoofdpersonen in de animatiefilms en geven ze een rol.
Door te spelen met verhaallijnen, spanningsbogen en sfeermuziek bepalen ze hoe hun filmverhaal verloopt en wordt bekeken.
Er zijn 12 foto’s nodig voor 1 seconde film, dus trek gerust een aantal middagen uit om een leuk filmpje te maken. Samenwerking en creativiteit zijn onderdeel van het stop-motionfilmproces, maar vooral ook geduld.
De grote animatiefilms in de bioscoop zijn ook niet in een halve dag klaar. De leerlingen experimenteren met verschillende stop-motiontechnieken geïnspireerd door de opdrachten in het boek en door de inspiratielinks bij opdrachten.
Hier werk je aan bij de multimediakoffer
Fantasie, fotografie, stopmotion, storyboard, samenwerking, creativiteit, beeldende en multimediale vaardigheden, verhaal verbeelden, communicatie.
Waarom wij hebben gekozen voor de multimediakoffer
Je kunt de multimediakoffer makkelijk inzetten bij allerlei thema’s. Gebruik je thema of onderzoeksvraag als onderwerp voor een verhaal, of gebruik bij het thema passende materialen om het verhaal uit te beelden.
Dat maakt de multimediakoffer op elk moment geschikt om mee te werken. Ruim er wel genoeg tijd voor in. Leerlingen leren creatieve animaties maken en krijgen daardoor een beter beeld hoe media werken.
Praktisch
Ik werd blij van de originaliteit en creativiteit die bij de kinderen naar boven werd gehaald door het werken met dit project.