In iedere geschiedenismethode wordt het thema ‘De Romeinen in Nederland’ behandeld. Maar waarom het geschiedenisboek openslaan als de leerlingen échte Romeinse voorwerpen in handen kunnen krijgen? Voorwerpen die door de Romeinen in Brabant zijn gebruikt. De leerlingen gaan zelfstandig aan de slag met de voorwerpen uit de leskist. Aan de hand van de voorwerpen en de daarbij behorende werkbladen leren zij over de verschillende aspecten van het leven in de Romeinse tijd, waaronder: het schrift, geld, kleding, infrastructuur, het badhuis, huizenbouw, religie, sport en spel.
Leergebieden
Geschiedenis, taal (lesstofvervangend).
Leerdoelen
Leerlingen krijgen een beeld van het leven in Noord-Brabant in de Romeinse tijd. Leerlingen leren informatie te halen uit historische voorwerpen. Leerlingen ontdekken dat veel elementen uit ‘onze’ cultuur afkomstig zijn uit de cultuur van de Romeinen.
Lesmateriaal
De leskist bevat 32 archeologische voorwerpen (deels authentiek), docentenhandleiding, werkbladen, vergrootglas, achtergrondinformatie.
Het enthousiasme en de betrokkenheid van leerlingen door met concreet materiaal aan de slag te gaan! Onderzoekende houding.